Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai Genesis Coup


 

23-03-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Het ambitieuze Hyundai behoort tot de top vijf grootste autofabrikanten ter wereld en wil die positie stevig vasthouden. Dat bereik je alleen als je in alle segmenten meespeelt en daar horen dus ook sportwagens bij. Die filosofie is inmiddels naar Europa overgewaaid, want de Genesis Coupé is nu ook in Nederland verkrijgbaar.

 

In 1996 kocht je een Hyundai Coupé met een 137 pk sterke tweeliter motor en voor Koreaanse begrippen een opvallend sportief uiterlijk. Een aantal jaar later werd de Coupé ietwat serieuzer en kreeg hij een 2.7 V6 die een vermogen van 167 pk naar de vooras dirigeerde. Eind 2009 vond Hyundai het weer tijd voor een opvolger, maar ondanks dat de naam slechts werd gewijzigd in Genesis Coupé en het silhouet nog steeds veel weg heeft van het originele ontwerp, praten we over een sportcoupé die radicaal werd veranderd. Op de eerste plaats heeft Hyundai nadrukkelijk gekozen voor het beste recept voor een sportief rijgedrag. De Genesis Coupé heeft namelijk achterwielaandrijving, een gunstige gewichtsbalans van 55/45 en een vette krachtbron. Zo is hij leverbaar met een 2,0-liter turbomotor die 218 pk levert. Wij kregen echter de sterkste versie mee: een 3.8 V6 met 303 pk!

 

Comfort
Alleen al op basis van de cijfers is de Genesis Coupé dus zeker geen doorsnee Hyundai. Het model is in principe gebouwd voor de Amerikaanse markt en het duurde even voordat hij naar Nederland kwam. De importeur benadrukt dat het hier gaat om een prestigemodel dat laat zien waar Hyundai toe in staat is en die missie lijkt nu al geslaagd. Want met zijn typische coupésilhouet, lange brede neus, dubbele uitlaten en 19-inch velgen ziet hij er nu eenmaal gelikt uit. Vanbinnen is de Genesis Coupé echter geen hardcore sportwagen, want de nadruk ligt meer op comfort. Hij is er in één uitvoering en heeft zaken als verwarmbare sportstoelen, climate control, een indrukwekkend Infinity-audiosysteem met subwoofer, cd-wisselaar, USB- en iPod-aansluiting, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels en cruisecontrol. Een limited slip differentieel is optioneel. Met een prijs van 48.995 euro is de Genesis Coupé 3.8 V6 bovendien opvallend scherp geprijsd. Sterker nog, hij is de voordeligste auto op de Nederlandse markt die de 300 pk-grens passeert.

Rijplezier
Dat de Genesis Coupé een flinke dosis rijplezier met zich meebrengt, blijkt al als je de V6 middels een druk op de startknop tot leven roept. Hij produceert een heerlijke roffel en bij een klein beetje gas voel je al dat hij er als een speer vandoor wil, al reageert de automatische zestraps transmissie met een lichte vertraging. In een rechte lijn is de Genesis Coupé echt bloedsnel. Een sprint van 0-100 km/h duurt slechts 6,5 seconden en wie het maximale eruit haalt, bereikt binnen no-time een topsnelheid van 240 km/h. Zoals het hoort bij een auto van dit kaliber is de besturing haarscherp, maar voor het ultieme gevoel net iets te licht. Qua wegligging krijgt hij een dikke voldoende. Onder normale omstandigheden ligt hij als een rots op de weg en als je in de bocht iets te vroeg op het gas gaat, is een beetje overstuur prima te controleren. Er zit echter wel een ‘maar’ aan deze auto. Zelfs op droog asfalt is het opvallend hoe vaak het ESP moet ingrijpen om wielspin te voorkomen. Laat staan als het regent! Het is dan ook af te raden om zonder traction control te rijden, want dan verandert de Genesis Coupé in een ontembare leeuw en sta je binnen de kortste keren achterstevoren in de berm. Nee, deze Koreaanse sportcoupé komt het beste tot zijn als je er lekker mee gaat cruisen en er zo nu en dan een flinke tussensprint op loslaat. Maar dat Hyundai veel meer in huis heeft dan we tot nu toe konden ervaren, is wel duidelijk.

 

 

 

 

 

 


  

Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6

 

Prijs

50.495 euro

 

Vermogen

303 pk bij 6.300 t/min

 

Koppel

361 Nm bij 4.700 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

9,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

325 g/km

 

Energielabel

F

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

6,5 sec

 

Topsnelheid

240 km/h

 

Bagageruimte

332 liter

 


| Disclaimer