Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai i10


 

17-01-2011 - tekst Rob Strating

De succesvolle Hyundai i10 die in het A-segment goed is voor 25 procent van de verkopen in Nederland, is ingrijpend gefacelift. Tijdens de persintroductie op de s.s. Rotterdam werden wij op de hoogte gebracht van alle vernieuwingen.

Voor de eerste keer in de roemruchte historie van het spraakmakende passagiersschip uit Rotterdam stond er een auto in de Carlton Ritz zaal. De nieuwe Hyundai i10 mocht in dit geval het spits afbijten. Hans Kwaad, directeur van importeur Greenib Car BV, refereerde daaraan door de presentatie de titel ‘Hyundai, vol op stoom’ mee te geven. Het Hyundai Design Center in het Duitse Offenbach heeft de puntjes op de i10 gezet en met subtiele wijzigingen het ontwerp geheel in lijn gebracht met de nieuwe ‘Fluidic Sculpure Designtaal’. Hij heeft bijvoorbeeld de bekende hexagonale grille meegekregen die zijn broers en zussen al siert. De koplampunits zijn wat sprekender geworden en de lichtopbrengst is verbeterd. Doordat de bumpers nieuw ontworpen zijn , groeide hij twee centmeter in lengte. De mistlampen vloeien wat meer met de stroomlijn mee en ook de flanken en de achterzijde werden op details aangepast.

Verfijnder en flexibel
In het interieur werden de materialen hoogwaardiger en de interieurverlichting met blauwe ledverlichting aangepast. Er zijn vier uitvoeringen: de Pure, de i-Drive, de i-Motion en de i-Catcher. Vanaf de i-Drive wordt er standaard een passagiersairbag gemonteerd en bezit de bestuurdersstoel een hoogteverstelling. De i-Catcher is af fabriek voorzien van parkeersensoren. Alle modellen spelen in op de behoefte aan moderne communicatiemiddelen, zoals aansluitingen voor AUX en USB. Officieel gaat hij door voor een vijfpersoons auto, maar dan moeten de volwassenen niet te groot zijn. Al bij de presentatie blijkt dat er in de kofferruimte van 225 liter zowel een opgevouwen kinderwagen past als drie kratten bier en daarmee is hij de directe concurrentie een stap voor. In een handomdraai is de achterbank neer te klappen en biedt hij in die module 925 liter, iets meer dan zijn voorganger.

Verbeterde techniek
Wij reden met de i-Catcher-uitvoering met de verbeterde 1,2-liter viercilinder benzinemotor in het vooronder. Deze krachtbron levert 85 pk en dat zijn zeven paarden meer dan de vorige versie. Wat ons onmiddellijk opviel, was zijn ongekende souplesse. Een snelheid van 50 km/h in de binnenstad van Rotterdam in z’n vier is geen enkel punt en hetzelfde geldt voor het trotseren van een rotonde in de derde versnelling. Het is allemaal terug te voeren naar het langeslagprincipe en het uitgekiende motormanagement. Zijn koppel van 121 Nm groeide ook en met een aangepaste rijwijze moeten waarden van rond de 1 op 25 haalbaar zijn, mede dankzij de nieuw gemonteerde schakelindicator. Ondanks de verhoogde prestaties werd tevens de uitstoot belangrijk minder: 108 g/km. Net als de 1,1-liter motor met 69 pk is de 1.2 daardoor vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM. Bovendien vallen beide types door de lage CO2-uitstoot in de 14%-bijtellingscategorie. (alleen de handgeschakelde versies). Vooral in de stad met allerlei soorten verkeersremmers valt op dat hij in verhouding erg comfortabel geveerd is. Dat comfort krijgt nog een extra dimensie doordat aan de ene kant de motor erg stil is en het windgeruis op de snelweg nauwelijks waarneembaar is. De vernieuwde Hyundai i10 is inmiddels te koop voor een bedrag vanaf 7.995 euro.


 


  

Hyundai i10 1.2 i-Catcher

 

Prijs

11.695 euro

 

Vermogen

85 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

121 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

4,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

108 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

14%

 

0-100 km/h

12,3 sec

 

Topsnelheid

169 km/h

 

Bagageruimte

225 liter

 


| Disclaimer