Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai i30 Blue


image/jpeg

 

06-08-2009 - Bij Hyundai hoor je vooralsnog niemand klagen. Je zou bijna gaan denken dat ze de recessie in Korea geïnitieerd hebben, want de introductie van de compacte i-modellen is (achteraf) uiterst nauwkeurig gekozen. Nu zet Hyundai de volgende stap met de milieuvriendelijkere Blue-versies. En ook dat hadden ze niet beter kunnen plannen.

 

Hyundai doopt het start- /stopsysteem om tot Intelligent Stop & Go, simpelweg ISG. Het systeem staat, na het starten van de motor, altijd aan, maar is met een druk op de knop ook uit te schakelen. Hoe werkt het? Heel eenvoudig. Voor bijvoorbeeld een rood licht gewoon de transmissie in z’n vrij zetten en het koppelingspedaal laten opkomen. De motor schakelt zich vervolgens uit; de airco daarentegen blijft wel actief. Herstarten geschiedt door de koppeling weer te beroeren. Zodra de eerste versnelling wordt ingelegd, kun je meteen wegrijden. De motor herstart supersnel. Een prima systeem, dat voor ons gevoel sneller functioneert dan dezelfde techniek bij menig concurrent. Maar Hyundai heeft nog meer foefjes uitgehaald om het verbruik te reduceren. Zo beschikt de i30 Blue over banden met een lagere rolweerstand. Ook zou de eindoverbrenging zijn aangepast, maar dat is nauwelijks te merken. De 1,4-liter benzinemotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. In het laatste verzet maakt de motor bij 120 km/h nog altijd 4.000 toeren en dat is eigenlijk best vreemd (lees: veel). Immers, een lager toerental is gunstiger voor het verbruik. Hyundai denkt waarschijnlijk dat i30-rijders weinig kilometers vreten op de snelweg. Och ja, dan hebben ze nog iets te versleutelen bij een eventuele facelift, want verder steekt de i30 prima in elkaar. Met de 109 pk die het aggregaat levert, valt goed te leven. De bekende sprint naar de honderd duurt 11,7 tellen en de koek is op bij 187 km/h. Het Blue-label zorgt voor een gemiddelde brandstofreductie van zeven procent, wat neerkomt op gemiddeld 1 op 17,5. In de stad zou de blauwe i30 dankzij ISG zelfs vijftien procent zuiniger zijn. Met een CO2-uitstoot van 135 gram per kilometer behaalt ‘ie een A-label en betaalt de zakelijke rijder twintig procent bijtelling.

 

Comfortabele afstemming

Met de i30 op zich is niets mis. Als je bekijkt hoeveel euro’s je bij de dealer moet aftikken, krijg je veel auto voor je geld. Koreanen stonden voorheen bekend om hun kopieergedrag, maar daarvan hebben ze afscheid genomen; de na-aap cultuur is inmiddels overgevlogen naar China. En profil valt de lange wielbasis van 2,65 meter op, waarvan het interieur optimaal profiteert. De achterpassagiers beschikken over meer dan voldoende beenruimte. Aan hoofdruimte eveneens geen gebrek, al is het ‘plafond’ in de gereden versie iets verlaagd, dankzij het optionele dakraam.

Lange wielbasis

De materialen zijn niet meer typisch Koreaans. De hardplastic kunststoffen zijn op de elementaire plaatsen (op portierpanelen) vervangen door zachtere materialen. Wat wel een ietwat goedkope indruk maakt, is de bekleding van het meubilair waarin voelbaar veel kunststofvezels zijn verwerkt. De stoelen zitten echter prima. Ook op langere ritten. En daar dragen de comfortabele afstemming en de eerder genoemde lange wielbasis ook aan bij. De stuurbekrachtiging is nog steeds niet top, maar een stuk beter en minder vaag dan onze ervaring met de kleinere i20. De komst van deze i30 1.4i Blue betekent niet het einde voor de i30 1.4i zonder ISG. Bovendien volgt later dit jaar ook nog een ‘blauwe’ i30 met 1.6 benzinemotor en een 1.6 VGT diesel Blue. Daarom heeft Hyundai alle versies van de i30 zonder ISG met € 2.000,- in prijs verlaagd. De 1.4i Blue is er vanaf € 15.495,- als vijfdeurs hatchback in ActiveVersion en de CrossWagon is € 750,- duurder.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer