Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi


image/jpeg

 

Vooral niet vergeten!


Het Koreaanse Hyundai dankt het succes in Europa vooral aan de compacte modellen en crossovers. Daardoor vergeten we bijna dat het merk ook andere courante modellen maken, zoals de grote i40. De recente facelift zet de auto weer midden in het zakelijk segment.

Wie een grote, zakelijke stationwagon zoekt, denkt niet zo snel aan een Hyundai. Een hernieuwde kennismaking met de i40 maakt duidelijk dat deze auto echter alle benodigde eigenschappen heeft om op het boodschappenlijstje te staan.

Familiegrille
Met een lengte van 4,77 meter valt de i40 keurig in het segment van de Volkswagen Passat en Ford Mondeo. De auto beschikt over een bijzondere vlakverdeling omdat de neus enorm kort overkomt. Daardoor is juist het passagiers- en bagagegedeelte behoorlijk lang. Goed nieuws voor de binnenruimte.
Bij de facelift hoort een wijziging van het front. De i40 was een van de eerste auto's van de Hyundai-generatie met een erg drukke belijning. En juist die lijntjes zijn voor een deel verdwenen. Daarnaast toont de auto de actuele familiegrille, waardoor deze keurig in het rijtje actuele Hyundai's aansluit. Overigens houden de veranderingen daar mee op. O ja, de achterlichten zijn ietwat aangepast, maar de lichtmetalen wielen onder dit exemplaar zijn van een bestaand ontwerp.
Auto's van dit allure worden gekocht voor hun ruimteaanbod. Laten we dan meteen achteraan beginnen. Hyundai heeft niet voor niets de sedanversie uit het Nederlandse programma geschrapt. De bagageruimte achter de bank en onder de rolhoes bedraagt een forse 553 liter en met een maximale opbrengst van 1.719 liter komt de auto aardig in de buurt van de echte toppers in dit segment.

image/jpeg

Vloeiende lijn

Ondanks de forse laadruimte blijft er nog volop plaats over voor maximaal vijf passagiers. De beenruimte op de achterbank is ronduit royaal en voorin ontbreekt het bestuurder en passagiers eveneens aan niets. Het dashboardontwerp blijft vertrouwd en is slechts op details aangepast. Een metaalkleurige sierbies vrolijkt de boel aardig op en loopt vanaf de portierpanelen keurig over het dashboard door in een vloeiende lijn. De auto heeft ruim bemeten stoelen die in alle gewenste richtingen verstelbaar zijn. Uiteraard zitten aan de bovenkant van de middenconsole een digitaal kleurenscherm voor navigatie, audio en telefonie. Dat Hyundai goed voor zijn gebruikers zorgt, blijkt mede uit een flinke reeks slim geplaatste opbergvakken, zodat haast iedereen de benodigde spullen kwijt kan.
Deze Business Edition zit goed in de voorzieningen met onder meer stoelverwarming op alle zitplaatsen en parkeersensoren rondom.

Souplesse
Behalve één uitvoering met de direct ingespoten 1,6 liter benzinemotor levert Hyundai in de i40 louter de 1.7 liter diesel. Wie gaat voor een handgeschakelde versie krijgt deze motor met 116 pk en een koppel van 277 Nm. Een koppel dat overigens bij een zeer laag toerental (1.250 tpm) wordt bereikt. Dat betekent dat de i40 een behoorlijke souplesse tentoonspreidt. Al is het acceleratiecijfer naar de 100 km/u in 12,6 seconden niet meer dan modaal. Het comfort is mede dankzij de lange wielbasis van grote klasse. De auto mist wat scherpte in de afstemming als er sportief gereden wordt, maar je mag van een typische gezinsauto ook niet alles verwachten.
De programmaopbouw is eenvoudig. De enige benzineversie kost 29.995 euro. Deze Business Edition is te koop vanaf 31.495 euro. De i-Catcher komt aan 36.995 euro en daarnaast is er nog een versie met 136 pk en een automaat voor 43.495 euro.

image/jpeg
  

| Disclaimer