Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai ix20 1.4 Blue


 

19-04-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Hyundai heeft gemerkt dat de vraag naar ruime, zuinige en betaalbare mini-MPV’s weer aantrekt. Met de ix20 heeft het merk een nieuw ruimtewonder dat op die toenemende vraag inspeelt, vrolijk overkomt en aantrekkelijk is geprijsd. Maar hoe het zit met de rijeigenschappen, daar moesten we zelf nog even achterkomen.

 

De nieuwe Hyundai ix20 vertoont veel gelijkenissen met de Kia Venga. Sterker nog, het zijn broertjes van elkaar. Maar helemaal hetzelfde zijn ze zeker niet. Hyundai heeft de ix20 een geheel eigen identiteit gegeven en hij heeft bovendien een scherpere vanafprijs. Ook qua standaarduitrusting weet de ix20 zich positief te onderscheiden. Zo vinden we zaken als een radio/cd-speler met USB-aansluiting en stuurwielbediening, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen aan de voorzijde. Vooral op het gebied van veiligheid is niet beknibbeld, want hij heeft hill start assist, ESP en zes airbags. Hoewel de vanafprijs van de ix20 nog geen zestien mille bedraagt, is het kwaliteitsgevoel een van de absolute pluspunten. Het gehele interieur is keurig afgewerkt en het is eigenlijk nauwelijks wennen, zo logisch is het instrumentenpaneel ingedeeld.

Ruimte
De ix20 is er een uit de categorie B-MPV en dat houdt grofweg in dat we de ruimte niet zozeer in de lengte moeten zoeken, maar vooral in de hoogte. Zo zorgt de hoge zit voor een prettige instap, veel overzicht en indirect voor enorm veel zitruimte. Want in de ix20 zit je relatief rechtop, waardoor minder beenruimte noodzakelijk is. Bovendien is de hoofdruimte bovengemiddeld en is de achterbank verschuifbaar. Afijn, u raadt het al. De ix20 biedt enorm veel binnenruimte en samen met de bagage-inhoud van 440 tot maximaal 1.486 liter is hij multifunctioneel.

Soepel
Voor deze test reden wij met een 1,4-liter benzinemotor die met zijn vermogen van 90 pk en koppel van 137 Nm goed past bij dit type auto. De vierpitter reageert lekker direct en klimt makkelijk naar het rode toerengebied. Boven de 120 km/h wordt het echter wat rumoeriger, waaruit blijkt dat de handgeschakelde vijfbak best een zesde versnelling had kunnen hebben. Verder is de ix20 heerlijk comfortabel, wellicht iets té. En daarmee bedoelen we dat er van communicatie tussen de bestuurder en het wegdek nauwelijks sprake is. Het koppelingspedaal en de versnellingsbak voelen zijdezacht, terwijl ook de stuurbekrachtiging erg licht is afgesteld. Op het moment dát je stuurt, volgt het koetswerk wel keurig de bewegingen van het stuurwiel en blijkt de ix20 heerlijk wendbaar. Omdat deze auto uitnodigt om lekker rustig te rijden, is een gemiddeld verbruik van zo’n 6,5 l/100 km makkelijk haalbaar. Vanwege de vastgestelde CO2-uitstoot van 130 g/km valt de ix20 1.4 Blue immers in de 20%-bijtellingscategorie. En dan levert Hyundai hem ook nog eens met vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking.


 

 

 

 


  

Hyundai ix20 1.4i i-Catcher

 

Prijs

21.495 euro

 

Vermogen

90 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

137 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

130 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

12,9 sec

 

Topsnelheid

167 km/h

 

Bagageruimte

440 liter

 


| Disclaimer