Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai ix35


 

25-08-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

De Hyundai ix35 heeft de taak om een belangrijke speler in het crossover-segment te worden. Zijn voorganger, de Tucson, had een ijzersterke marktpositie en de makers van de ix35 hebben alles uit de kast getrokken om het succes van de Tucson op z’n minst te evenaren.

Voor de totstandkoming van de nieuwe Hyundai ix35 werd de koers enigszins verlegd. De opvolger van de succesvolle Tucson heeft de eigenschap van een ruime gezinsauto behouden, maar nu met het typische uiterlijk van een crossover. Zo zijn de forse kunststof wielkastverbreders en bumpers verdwenen, de hoogte van de carrosserie is twee centimeter lager en hij is 8,5 centimeter langer. Verder is een nieuwe, zeshoekige grille aan de voorzijde te vinden, waarmee Hyundai een herkenbaar designkenmerk voor de toekomstige modellen wil creëren.

Ruime gezinsauto
Waar de Tucson meer het karakter van een 4x4 heeft, is er voor de ix35 bewust gekozen voor een echte crossover-uitstraling. Dat wil zeggen dat de ix35 alle eigenschappen van een ‘normale’ personenwagen bezit, maar dan gecombineerd met een ruim en hoog interieur. Zowel de flinke hoeveelheid ruimte, als de hoge zitpositie bevalt erg prettig. In de ix35 zit je comfortabel, je hebt goed overzicht en ook het dashboard biedt veel bedieningsgemak. Bovendien zorgen de bedieningsknoppen met lichtblauwe verlichting voor een fraai en sfeervol gezicht als het buiten donker is. Achterin vinden we eveneens een berg aan beenruimte en een kofferbak met een minimale inhoud van 591 liter. Als gezinsauto voldoet de ix35 in ieder geval op alle fronten.

2.0i CVVT
Hyundai levert de ix35 in opvallend veel verschillende uitvoeringen die zowel voor de particulier als voor de zakelijke rijder een prima uitkomst biedt. Wij reden met een tweewiel aangedreven, handgeschakelde 2.0i CVVT benzinemotor die met zijn vermogen van 163 pk meer dan voldoende kracht levert. Deze viercilindermotor is goed geïsoleerd opgeborgen en met een trekkracht van 194 Nm en een maximaal aanhangwagengewicht van 1.900 kilo (geremd) is de ix35 2.0i bovendien een uitstekende caravantrekker. Na een week sturen kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van zo’n 9,0 l/100 km, wat gezien het gewicht en het type voertuig niet onacceptabel is. Ook qua rijgedrag reageert de ix35 precies zoals we van een crossover verwachten. Omdat hij wat hoger en soepeler geveerd op z’n wielen staat, zal hij redelijk overhellen zodra je te hard door een bocht gaat, maar daar staat wel een rustgevend weggedrag op de snelweg tegenover.

Aantrekkelijk geprijsd
Hyundai is heer en meester op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding. Met de nieuwe ix35 bewijst de Koreaanse autofabrikant dat het, geheel naar Europese maatstaven, wederom een interessante crossover op de markt heeft gebracht. Voor iedere klant is er een passende uitvoering en voor een extra dosis luxe is er een uitgebreide optielijst. We verwachten dan ook dat de ix35 net zo veel klanten zal tevredenstellen, zoals dat bij de Tucson het geval was. De prijzen beginnen bij € 23.995,- voor de ix35 2.0 ActiveVersion 2WD en lopen op tot € 42.035,- voor de meest omvangrijke 2.0 CRDi VGT HP i-Catcher 4WD. Welke ix35 er ook gekozen wordt, ten opzichte van de prijs zal hij niemand teleurstellen.


 


  

Hyundai ix35 2.0i CVVT StyleVersion 2WD

  

Prijs

26.295 euro

 

Vermogen

163 pk bij 6.200 t/min

 

Koppel

194 Nm bij 4.600 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

7,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

177 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,4 sec

 

Topsnelheid

184 km/h

 

Bagageruimte

591 liter

 


| Disclaimer