Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Premium


image/jpeg

 

Kracht gaat boven lijntjes


Op het gebied van SUV's en crossovers neemt de Koreaanse auto-industrie een vooraanstaande plaats in, ook op de Europese markt. Hyundai herintroduceert de typenaam Tucson in het middenklasse segment als opvolger van de succesvolle ix35.

De voorloper van de ix35 was al Tucson genaamd. Sterker nog, bijvoorbeeld op de Amerikaanse markt behield Hyundai ook voor de ix35 deze naam. Het merk wijkt daarmee wel af van het eerdere beleid om alle auto's op de Europese markt met de letter 'í' te laten beginnen.

Stoer front
De nieuwe Tucson schuift keurig onder de Santa Fe aan. Het is in één oogopslag duidelijk dat beide auto's familie van elkaar zijn. De hoge taillelijn, lage ruiten en het stoere front volgen hetzelfde design-DNA. Daarmee schudt deze crossover de drukke designlijnen van zijn voorganger voorgoed af. De auto komt met zijn nieuwe ontwerp niet alleen forser over, Hyundai heeft de afmetingen in alle richtingen vergroot. Dat geldt voor de wielbasis, breedte en lengte, terwijl de hoogte met een luttele twee centimeter is verlaagd. We hebben hier te maken met de Premium uitrustingsvariant die bijzonder compleet oogt. De 17 inch lichtmetalen wielen in twee kleuren zorgen voor de juiste basis. Zwarte randen geven contrast langs de bumpers, spatborden en dorpels. Extra metaalkleurige randen doen er nog een schepje bovenop. De koplampen worden hoog in het front geplaatst en bakenen de grille keurig af. De achterkant is niet alleen stevig van zichzelf, door de specifieke vorm van de lichtunits wordt dit effect optisch ook nog eens versterkt.

image/jpeg

Bedieningsknoppen

De interieurinrichting heeft Hyundai keurig op orde. Zwart is de basiskleur met slechts spaarzame accenten. Er bestaan ook geen optiemogelijkheden om het geheel wat meer op smaak te brengen. De opbouw van het dashboard en instrumentarium is redelijk traditioneel. Een analoge snelheidsmeter en toerenteller met in het midden een digitaal schermpje. Dat ziet de bestuurder door het stuurwiel heen. Midden boven de console zit het obligate beeldscherm voor audio, navigatie en telefoon. Het valt op dat er in de Tucson behoorlijk veel bedieningsknoppen zitten. Niet alleen op de middenconsole, maar ook links van het stuur en op het stuur zelf. Dat geeft aan dat Hyundai nog net niet met de trend meegaat om het gros van de bediening vanaf het scherm te regelen. Op het gebied van bekerhouders en opbergvakken heeft het merk zijn nieuwste telg goed voor elkaar.
De geboden binnenruimte is prima in orde. Ook achterin genieten passagiers van voldoende plaats voor hoofd en benen. Achter de bank is minimaal ruimte voor 629 liter aan bagage. Het in delen neerklappen van de bank zorgt voor toename tot 1.503 liter.

Zesbak
Motorisch heeft Hyundai in deze Tucson nieuws. Naast de 1.6 GDi basismotor kan in plaats van de vroegere 2.0 liter een 1,6 liter met turbo worden gekozen. Deze levert een vermogen dat met 177 pk boven de oude 2.0 liter uit gaat. En waar het op trekkracht aankomt, weet het koppel van 265 Nm te overtuigen, vooral omdat dit bij 1.500 tpm volledig beschikbaar is. De motor komt krachtig over, maar geeft tegelijk geen duw in de rug. Het gewicht van de auto blijft met 1.349 kg op het niveau van zijn voorganger. Gemiddeld heeft de motor graag 1.0 liter benzine voor iedere 12,4 kilometer. Dat is dan in combinatie met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Hyundai levert ook vierwielaandrijving standaard met automaat. Het weggedrag is vooral comfortabel, maar zeker niet deinerig. In bochten gedraagt de Tucson zich keurig en voorspelbaar. Hyundai heeft beslist weer een sterk 'nummer' onder de middenklasse crossovers. De prijzen starten bij 25.995 euro voor de 1.6 GDI en 33.495 euro voor de turbomotor. De Premium komt op 37.995 euro.

image/jpeg
  

| Disclaimer