Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Hyundai Veloster


 

29-08-2011 - tekst Nile van Leeuwen

Hyundai barst van het zelfvertrouwen. De fabrikant is in een opvallend korte tijd opgeklommen tot de vijfde autofabrikant ter wereld en ziet kansen om lekker eigenzinnig en onverwacht uit de hoek te komen. De nieuwe Veloster is Hyundai’s nieuwste telg en ook deze laat zich met niets vergelijken.

 

Een aantal jaar geleden vroeg iemand mij of ik een écht spannende Hyundai kon opnoemen. Het antwoord was nee, want Hyundai bouwde degelijke, betaalbare huis-, tuin- en keukenauto’s en voor een gave, sportieve auto moest je toch echt bij een ander merk gaan kijken. Nu is het 2011 en als iemand mij diezelfde vraag zou stellen, geef ik een heel ander antwoord. Want ja, Hyundai maakt ongekend grote stappen en inmiddels heeft het merk wél gave, opvallende modellen in het gamma. Na de bloedsnelle Genesis Coupé kwam Hyundai begin dit jaar ook nog met de Veloster op de proppen. De wat? Inderdaad, de Hyundai Veloster. Geheel in lijn met Hyundai’s slogan ‘new thinking, new possibilities’ heeft het Koreaanse merk een coupéachtig model ontwikkeld dat een zeer aansprekend uiterlijk combineert met betaalbaarheid en praktische mogelijkheden. En mocht hij niet opvallend genoeg zijn, dan is er nog de mogelijkheid om te kiezen voor een felle lakkleur en fraaie 18-inch velgen waarin zelfs de kleur van de auto terugkomt.

 

Zitruimte
Het meest opvallende aan de Veloster is het aantal portieren. Hij heeft één lange aan de bestuurderszijde en dus oogt hij vanaf die zijde als een traditionele coupé. Gaan we naar de rechterzijde, dan zien we twee deuren. En vanuit deze hoek neigt de Veloster dus meer naar een vijfdeurs hatchback. De makers benadrukken dat het hier toch echt om een coupé gaat, maar net even wat praktischer. Achterpassagiers hoeven bij het instappen namelijk niet moeilijk te doen, zoals bij een driedeurs coupé doorgaans wel het geval is. Maar daarmee zijn een aantal andere nadelige kenmerken van een coupé niet opgelost. Zo is de hoofdruimte achterin erg aan de magere kant. En hoe handig een extra deur ook is, mensen boven de 1.70 meter kunnen gewoon niet fatsoenlijk zitten. Van de hoofdruimte voorin hadden we ook meer verwacht. Nederlanders zijn nu eenmaal bovengemiddeld lang en voorin ondervind je al gauw hinder van de rand van het elektrisch bedienbaar panoramadak. Dit kan overigens relatief eenvoudig worden opgelost als de in hoogte verstelbare voorstoelen iets lager zouden kunnen.

 

Afwerking
Slaat Hyundai met de Veloster de plank dan volledig mis? Nee, integendeel zelfs. Hij is alleen niet in een hokje te plaatsen en daardoor kun je hem niet afrekenen op eigenschappen die een coupé of een hatchback zouden moeten hebben. Kinderen kunnen achterin perfect zitten, het model biedt een riante bagageruimte van 320 liter en dus is hij ook ideaal voor jonge gezinnen die niet in een conventionele hatchback gezien willen worden. Daarnaast is het interieur van de Veloster van een niveau dat wij nooit eerder van Hyundai hebben gezien. De afwerking, de kwaliteit, de gebruikte materialen; het ziet er werkelijk top uit. En bevind je je in een i-Catcher-uitvoering, dan kun je nauwelijks iets verzinnen om aan het uitrustingsniveau toe te voegen.

 


Ingetogen
Tot het moment dat Hyundai een 208 pk sterke tweeliter turbomotor leverbaar maakt, is de Veloster enkel te verkrijgen met een 1,6-liter GDI benzinemotor die 140 pk op de voorwielen overbrengt. Binnen tien seconden sprint hij van 0-100 km/h en hij schopt het tot een top van 201 km/h. Maar een scheurijzer is de Veloster niet. Zowel het vermogen als het koppel bereiken hun maximum ver boven de 4.000 toeren. Onderin ontbreekt het dus aan trekkracht en je moet de direct ingespoten viercilinder flink op zijn toeren jagen om de vaart erin te houden. Ook het onderstel verraadt dat een superstrakke, sportieve wegligging niet de hoogste prioriteit kreeg. Dat de Veloster er sportiever uitziet dan hij in werkelijkheid is, betekent echter niet dat hij geen rijplezier met zich meebrengt. De gehele combinatie van design, interieur en rijeigenschappen zorgt toch voor veel enthousiasme en dat is uiteindelijk het belangrijkste. Daarnaast heeft de Veloster een opvallend zuinig karakter (A-label, 20% bijtelling) en dat is tegenwoordig een belangrijke overweging om een auto wel of niet aan te schaffen. Na een aantal uur sturen is het nog altijd lastig om de Veloster in een categorie in te delen, want hij heeft van alles wat. Er zijn in ieder geval twee dingen waar we het unaniem over eens zijn: hij ziet er fantastisch uit en voor een prijs vanaf 23.995 euro biedt hij bijzonder veel waar voor zijn geld.


 

 

 

 


  

Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher

  

Prijs

29.995 euro

 

Vermogen

140 pk bij 6.300 t/min

 

Koppel

167 Nm bij 4.850 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

132 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

9,8 sec

 

Topsnelheid

201 km/h

 

Bagageruimte

320 liter

 


| Disclaimer