Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Infiniti EX37


image/jpeg

 

29-10-2009 - tekst Annemarie Rutgers 

De Amerikanen lopen er al jaren mee weg en ook de ietwat kapitaalkrachtigere Russen zijn helemaal overstag. Het merk Infiniti wordt inmiddels op verschillende continenten op de weg gesignaleerd en is druk bezig zichzelf ook in Nederland op de kaart te zetten. Wij reden de EX37 om te zien wat deze nieuwkomer ons kikkerlandje te bieden heeft.

 

Laten we bij het begin beginnen; het uiterlijk. Ons testexemplaar is uitgevoerd in wat Chrystal White wordt genoemd en in de praktijk neerkomt op wit met een parelmoerachtige glans. Hoewel wit ondergetekende nooit zo kan bekoren, komt de EX37 er goed mee weg. Waar hij aan de voorkant voornamelijk nog imposant overkomt, wat grotendeels te wijten is aan de lange motorkap en de chromen grille, straalt hij vanaf de zijkant gezien vooral sportiviteit uit. Dit laatste is te danken aan de vloeiende lijnen en de snel dalende achterkant die aan een coupé refereren. Maar, ook de standaard 18-inch velgen dragen hier ongetwijfeld hun steentje aan bij. De chromen raamomlijsting en handvaten geven het geheel een luxe tintje.

Pret
De Infiniti EX37 is een auto waar je lang naar kunt blijven kijken, maar eenmaal ingestapt, merken we dat je dat eigenlijk beter niet kunt doen, want er is nog veel meer te ontdekken. Het interieur van de EX37 die wij reden, is uitgevoerd in rood/bruin leer. Niet alleen de zittingen zijn met dit leer bekleed, maar het is ook doorgetrokken naar het dashboard en de portierbekleding. Het Infiniti-logo is met stiksels van dezelfde kleur in de zittingen geborduurd. Wat verder opvalt aan het interieur zijn het ‘ouderwetse’ uurwerkje in het middenpaneel en de blauw verlichte cirkels om de wijzers in het instrumentarium. We voelen ons nu al de koning te rijk in deze EX37, maar zodra we starten weten we dat de eigenlijke pret nog moet beginnen.


image/jpeg


Overbodig?
Als we de startknop eenmaal hebben ingedrukt en het contact is gemaakt, schuift de bestuurdersstoel automatisch verder naar voren, zodat de voeten ook de pedalen bereiken. Deze, enigszins decadente, feature werkt ook bij het uitstappen. Wanneer de auto uitgeschakeld wordt en het portier geopend, schuift de stoel naar achteren, zodat er meer ruimte is bij het uitstappen. Door de lengte van de motorkap is de kans groot dat je het overzicht verliest en daardoor een laag paaltje snel over het hoofd ziet. Hier is echter een oplossing voor gevonden in de vorm van een camera. Niet alleen beschikt deze Infiniti over een achteruitrijcamera, maar ook is het mogelijk de auto in de birdview-modus te bekijken. Hierbij zie je de auto – en ook eventuele obstakels – van bovenaf. Op de vier hoeken van de auto bevindt zich tevens nog een sensor, zodat werkelijk niets aan het ‘oog’ kan ontsnappen. Toegegeven, aanvankelijk lijkt dit wat overdreven, maar bij parkeren in het centrum van Den Haag, blijk het geen overbodige luxe.


Royaal
Eenmaal op weg kunnen we dan eindelijk de 3,7-liter V6 benzinemotor aan de tand voelen. Wanneer we dit doen, merken we direct dat de EX37 een mooi motorgeluid lijkt te ontberen. Niets is echter minder waar. Van buitenaf is de motor zeker goed te horen, maar binnenin de Infiniti blijkt het geluid behoorlijk te worden gedempt. Als prinses op de erwt moeten we dit puntje toch even aanstippen, want de echte liefhebber zou waarschijnlijk graag zelf ook wat meer van het motorgeluid genieten. Overigens hebben we over de prestaties van de EX37 niets te klagen. De automatische versnellingsbak schakelt vorstelijk soepel en de motor laat je regelmatig voelen dat hij nog veel royaler kan zijn. Concluderend kunnen we zeggen dat de Infiniti EX37 een auto van formaat is. En dan vooral in figuurlijke zin.


image/jpeg


  

| Disclaimer