Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Infiniti FX30d S


 

04-11-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen
Infiniti gooit alles in de strijd om de naamsbekendheid en het marktaandeel in Europa naar een hoger niveau te tillen. En dan mag een dieselmotor gewoonweg niet ontbreken. Nu Infiniti zijn eerste, speciaal voor Europa ontwikkelde diesel heeft geïntroduceerd, is er een nieuw tijdperk aangebroken. Wij gingen op pad met de FX30d S: Infiniti’s paradepaardje dat nu ineens voor een veel breder publiek een serieus alternatief vormt.


Concurreren met merken die in de premiumklasse van oudsher de dienst uitmaken, is geen gemakkelijke opgave. Als jongste luxemerk op Europese bodem heeft Infiniti de handschoen opgepakt om op een geheel onderscheidende wijze voet aan grond te krijgen. Dat begint al als we de FX30d S gaan ophalen. Stap bij een Infiniti Center binnen en je begeeft je niet in een autoshowroom, maar in een soort galerie waar de modellen als kunstobjecten worden tentoongesteld. Voordat we überhaupt het terrein hebben verlaten, zijn we al een unieke ervaring rijker.

Imposant
Maar dan de FX30d S. We zijn natuurlijk nieuwsgierig naar Infiniti’s eerste dieselmotor en al na een uur achter het stuur van dit luxepaard te hebben gezeten, is het niet de krachtbron, maar zijn het de vele geïnteresseerde blikken die het gespreksonderwerp bepalen. De FX is immers een behoorlijk imposante verschijning die menig voorbijganger doet omkijken. Opvallend aan deze uiterst sportieve, coupé-achtige SUV is de krachtige voorzijde, de lange motorkap en een dito wielbasis met korte overhangen. Wat hem vooral indrukwekkend maakt, is zijn breedte van 1,93 meter en een in verhouding lage daklijn. Dat zorgt er tevens voor dat de enorme 21-inch lichtmetalen velgen erg nadrukkelijk aanwezig zijn.

Bijzonder luxueus
Het mag duidelijk zijn dat de designafdeling een bijzondere vormgeving heeft weten te boetseren. Hetzelfde geldt voor het interieur. Trek een deur open en je wordt overdonderd met hoogwaardige materialen. Het complete dashboard inclusief deurpanelen zijn afgewerkt in hout en leder, alles sluit naadloos op elkaar aan en het zit bovendien oerdegelijk in elkaar geschroefd. Qua luxevoorzieningen ontbreekt er in de FX nauwelijks iets, vooral als we praten over de FX30d S Premium. In deze uitvoering ben je naast bijvoorbeeld meervoudig elektrisch verstelbare, geventileerde en verwarmde voorstoelen, bi-xenonkoplampen met bochtverlichting en zelfherstellende Scratch Shield-lak, tevens verzekerd van een ‘Around View Monitor’ met vier camera’s, een Bose Premium Sound Systeem met een 10 GB Music Box en een navigatiesysteem waarvan we de weergave en bediening als zeer prettig ervaren. Afgezien van alle luxe, zijn vier volwassenen verzekerd van een vorstelijke zitpositie en is het enkel het geluid van de banden dat het interieur binnendringt.

 


Rijkwaliteiten
Het is niet alleen luxe en raffinement wat bij de Infiniti FX de klok slaat, ook staat hij bekend om zijn high-performance rijkwaliteiten. En dat is bij de dieseluitvoering niet anders. De geheel nieuwe, grotendeels in eigen beheer ontwikkelde 3,0-liter V6 dieselmotor doet niet onder voor die van de (Duitse) gevestigde orde. De zelfontbrander met variabele turbinegeometrie levert een vermogen van 238 pk en een maximumkoppel van 550 Nm bij 1.750 toeren, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 8,3 seconden en een topsnelheid van 212 km/h. Daarmee weet de FX30d S zich prima te meten met bijvoorbeeld de Porsche Cayenne Diesel, één van zijn belangrijkste concurrenten. Niet alleen de motorprestaties zijn van een uitstekend niveau, ook de stuureigenschappen zijn dik in orde. De FX30d in S-uitvoering beschikt namelijk over een lekker sportief onderstel met een intelligent vierwielaandrijfsysteem, adaptieve dempers en meesturende achterwielen. Wanneer we de sportieve eigenschappen van de FX30d S gretig onder de loep nemen, worden we slechts tijdens een heftige remactie herinnerd aan het feit dat we in een ruim twee ton wegende SUV zitten. Het sportwagengevoel komt niet alleen door zijn rotsvaste wegligging (zodra je de sportstand inschakelt), ook de zitpositie en het opvallend kleine stuurwiel dragen hier aan bij. Overigens verdient de zeventraps automaat, die tevens met magnesium schakelpaddels achter het stuur is te bedienen, een groot compliment. Vooral het moment van terugschakelen bevalt erg goed.

Total Ownership Experience
Dat de nieuwe FX30d een belangrijke toevoeging is aan het gamma van Infiniti, staat buiten kijf. Het Japanse merk verwacht dat maar liefst 85 procent van de FX-kopers voor de diesel kiest. Bovendien is er nu een veel bredere doelgroep die met het bijzondere, exclusieve merk kennis kan maken. De FX is een machtige machine, zeer luxueus en comfortabel, maar uiterst sportief wanneer gewenst. Hij trekt alle aandacht naar zich toe en als Infiniti-rijder word je bovendien in de watten gelegd. De zogenoemde Total Ownership Experience zet de eigenaar van een Infiniti op de eerste plaats waar het gaat om zorg en service. Nu begrijpen we waarom er steeds wordt gezegd dat je een Infiniti moet ‘beleven’. De FX is te bewonderen bij het Infiniti Center in Amsterdam. De prijzen beginnen bij 81.300 euro voor de FX30d GT en lopen op tot 92.210 euro voor de meest omvangrijke FX30d S Premium.


 

 

 


  

Infiniti FX30d S Premium

 

Prijs

92.210 euro

 

Vermogen

238 pk bij 3.750 t/min

 

Koppel

550 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

9,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

238 g/km

 

Energielabel

F

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

8,3 sec

 

Topsnelheid

212 km/h

 

Bagageruimte

410 liter

 


| Disclaimer