Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Jaguar XF 3.0 Diesel S


image/jpeg

 

05-10-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Dat het roer bij Jaguar volledig is omgegaan, werd bij de introductie van de XF in 2008 wel duidelijk. Afgeweken van de traditionele belijning, die we sinds mensheugenis van het befaamde Engelse merk zijn gewend, probeert Jaguar een nieuwe, succesvolle weg in te slaan. Ook qua motoren maakt Jaguar grote stappen voorwaarts. Wij reden de XF met de meest recente dieselmotor die aan het gamma is toegevoegd: de 3.0 Diesel S.

 

Kijk naar de Jaguar XF en laat de eerste gedachten even bezinken. Want hoe langer je naar de Jaguar kijkt, hoe mooier je hem gaat vinden. Ook bij het openslaan van de bestuurdersdeur wordt je overdonderd met prachtige materialen. De cockpit van de XF wordt gevormd door een combinatie van een stijlvol instrumentenpaneel - dat in het donker nog eens extra wordt bekrachtigd door de fraaie, lichtblauwe dashboardverlichting – en gedurfde features, zoals de verborgen ventilatieroosters en de verzonken versnellingspook, die tevoorschijn komen zodra je de XF tot leven roept. Wij reden met de Portfolio-uitvoering, waarbij de bovenzijde van het dashboard en de portierbekleding in zacht gelooid leder is uitgevoerd en de zowel verwarmde als gekoelde stoelen zijn voorzien van een cognac-kleurige, zacht gelooid leder. Het Bowers & Wilkins 440 Watt surround sound system met veertien speakers is bovendien zeer noemenswaardig, want dit zorgt écht voor een fantastisch geluid. Het getuigt stuk voor stuk van een bijzonder luxe en onderscheidende uitstraling. Jaguar is immers van oudsher een merk dat geheel in Engelse stijl het premiumsegment heeft aangevoerd. Hoewel het met Jaguar een tijd niet al te best ging, is het merk weer volledig terug van weggeweest.

 

image/jpeg

 

3.0 Diesel S

Met de 3.0 Diesel S gaat Jaguar een stap verder, waardoor nu ook de enigszins sportieve rijder een optie in het dieselsegment wordt geboden. Deze 3,0-liter V6 common-rail-dieselmotor is door Jaguar eigenhandig doorontwikkeld vanuit de 2,7-liter V6 Ford-motor die eerder in diverse Jaguars dienst deed. De 3.0 Diesel S beschikt over een innovatief twinturbo concept, waarvan één met variabele geometrie. De tweede turbo werkt alleen boven 2.800 toeren en kan bovendien volledig worden uitgeschakeld. Deze techniek is niet alleen zeer efficiënt, maar zorgt tevens voor een aanzienlijk hoog koppel. Het vermogen is met 275 pk al niet misselijk, maar de maximale trekkracht bedraagt maar liefst 600 Newtonmeter! Daarmee sprint deze 1.820 kg wegende ‘Jag’ in 6,4 seconden van 0-100 km/h en is de topsnelheid begrenst op 250 km/h. Opmerkelijk genoeg scoort deze pittige gentleman een groen C-label, gezien het gecombineerde brandstofverbruik van 6,8 l/100 km en de CO2-uitstoot van 179 g/km. Daarbij doet de subliem schakelende zestraps automaat, die niet alleen snel, maar tevens gevoelloos van verzet wisselt, goed z’n werk. De ‘S’ in dit verhaal is de sportstand, die middels een eenvoudige draai aan de versnellingspook - de zogenoemde Jaguardrive selector - in de S-stand kan worden gezet. In de sportstand schakelt de transmissie later op en sneller terug, wat een substantiële bijdrage levert aan het sportieve rijgedrag. Schakelen kan overigens ook middels paddels achter het stuur. Echter, een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km kun je tijdens het rijden in de sportstand uit je hoofd zetten.

Sublieme wegligging

In Nederland, met louter vlakke wegen, doet deze Jag uitzonderlijk vlot accelereren. Maar vooral in landen waar je regelmatig bergopwaarts moet, is het een genot om in deze XF te rijden, omdat hij hier totaal geen moeite mee heeft. In dit soort situaties is 600 Nm koppel absoluut comfortverhogend. Maar hoewel de Jaguar XF 3.0 Diesel S geweldig veel kracht levert, is het geen echte 'sportsaloon'. Voor de puristen staat er immers een XFR op de prijslijst. De XF voelt dan ook totaal niet sportief aan, niet qua besturing en zeker niet qua demping. Ook de mate van luxe, de heerlijke zetels en de buitengewoon goede geluidsisolatie dragen hier aan bij. Hoe dan ook, de XF levert toch een overdosis grip en de besturing is eveneens zeer scherp te noemen. Tevens kan de traction control niet geheel worden uitgeschakeld, zodat dit achterwiel aangedreven luxepaard niet van de wijs is te brengen. Met de Jaguar XF 3.0 Diesel S laat de illustere Britse autofabrikant zich van zijn beste kant zien en wordt tevens bewezen dat het concern weer springlevend is! De XF rijdt namelijk écht geweldig. De prijs van de XF 3.0 Diesel S begint bij € 72.140,-. De meest luxe Portfolio-uitvoering staat voor € 85.640,- op kenteken.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer