Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Jeep Compass


 

07-12-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

De vernieuwde Jeep Compass moet zijn tegenvallende voorganger in een klap doen vergeten. Om dit te bewerkstelligen, heeft Jeep zich nadrukkelijk geconcentreerd op design en kwaliteit. Wij gingen met de Compass 2.4 Limited 4WD op pad om te ondervinden wat er allemaal is fijngeslepen.

Hoe perfect een auto ook mag zijn, als het design niet aanspreekt, kun je fluiten naar flinke verkoopaantallen. En dat was het probleem van de eerste Compass die in 2006 in Nederland op de markt kwam. Tegelijkertijd zat het met de rijeigenschappen en de algehele kwaliteit ook niet mee, waardoor er slechts een handjevol exemplaren de showroom verliet. Uiteraard is dit Jeep niet ontgaan en dus werd er hard gewerkt om het imago van de Compass flink op te krikken. Op het eerste gezicht is dat aardig gelukt. De designafdeling koos ervoor om het neusje van de Wrangler te vervangen door het gezicht van de Grand Cherokee, hij staat standaard op 17-inch lichtmetalen velgen en aan de achterzijde werden een nieuwe bumper en lichtunits gemonteerd. Het resultaat is dat de Compass nu aanzienlijk moderner, chiquer en ‘Europeser’ voor de dag komt, waardoor de vormgeving over het algemeen geen struikelblok meer vormt.

Binnenin
Ook het interieur moest eraan geloven. Jeep benadrukt dat de kwaliteit met stappen vooruit is gegaan en die belofte lijkt te zijn waargemaakt. Het overzichtelijke dashboard vertoont veel overeenkomsten met dat van zijn grotere broers en op de gebruikte materialen en afwerking hebben we weinig aan te merken. Maar de ‘hoogwaardige materialen’ die Jeep in het persdossier nadrukkelijk ter sprake brengt, hebben wij niet kunnen ontdekken. Waar we geen seconde aan twijfelen, is het hoge comfortniveau. De lederen stoelen zitten heerlijk, de hoge zitpositie zorgt voor een prettig overzicht en hij is opvallend goed geïsoleerd. Ook zorgen de vele luxevoorzieningen en opbergmogelijkheden, alsmede de zeer acceptabele (been)ruimte achterin ervoor dat de Compass als fijne reisauto kan worden gebruikt.

Prestaties
De Jeep Compass is een Amerikaan in hart en nieren en dat is tijdens het rijden goed te merken. Zoals gezegd, is het comfort uitstekend, maar sturen is niet zijn favoriete bezigheid. Omdat hij relatief soepel op zijn veren staat, helt hij behoorlijk over en er is weinig communicatie tussen het stuurwiel en het wegdek. Ongecontroleerd en onvertrouwd is hij daarentegen nooit. Dat is mede te danken aan meer dan dertig actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder electronic stability program (ESC), electronic roll mitigation en Hill Start Assist. Ook de motor heeft een typisch Amerikaans karakter. De 2,4-liter viercilinder benzinemotor levert met 170 pk en 220 Nm voldoende kracht om de snelheidsduivel uit te hangen, maar de traag reagerende CVT-automaat draait graag hoge toeren en dat gaat ten koste van het rijplezier. Bovendien moet je erg je best doen om een gemiddeld verbruik van 1 op 12 te realiseren. Uiteindelijk kunnen we concluderen dat de vernieuwde Jeep Compass gewoon een fijne reisauto is. En vanbuiten ziet hij er lekker strak uit. Qua motorisering gaat onze voorkeur echter uit naar de 2,0-liter benzinemotor met 156 pk. Die presteert immers beter, is zuiniger en doet door zijn handgeschakelde vijfbak geen afbreuk aan het rijplezier. De prijzen van de Jeep Compass lopen uiteen van 26.950 tot 45.130 euro. De 2.4 Limited 4WD waar wij mee op pad gingen, is leverbaar vanaf 35.990 euro.

 

 

 

 


  

Jeep Compass

2.4 Limited 4WD 

  

Prijs

35.990 euro

 

Vermogen

170 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

220 Nm bij 4.500 t/min

 

Transmissie

CVT-automaat

 

Gemiddeld verbruik

8,6 l/100 km

 

CO2-uitstoot

199 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,7 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

328 liter

 


| Disclaimer