Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Overland


 

02-08-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Jeep ziet de populariteit van Europese premium-SUV’s ook in eigen land sterk toenemen. Met de nieuwe Grand Cherokee wil het Amerikaanse merk flink tegengas bieden. Jeep heeft zich bij de ontwikkeling van het model dan ook nadrukkelijk geconcentreerd op luxe, afwerking en oog voor detail. Tijd voor een uitgebreide kennismaking.

 

We zeggen niets geks als de Jeep Grand Cherokee is uitgegroeid tot een icoon. Al twee decennia lang combineert hij uitmuntende terreineigenschappen met veel luxe en comfort. Qua uiterlijk vertonen alle generaties duidelijke overeenkomsten en wereldwijd staat de teller al op meer dan vier miljoen verkochte exemplaren. Op het gebied van kwaliteit en rijeigenschappen heeft Jeep de Europese merken echter niet kunnen bijhouden en dat waren dan ook meteen de belangrijkste uitgangspunten bij het ontwikkelen van de geheel nieuwe, vierde generatie Grand Cherokee.

 

Uitstraling 
Hoewel de Grand Cherokee nog altijd zeer herkenbaar is, heeft de designafdeling een bijzonder stoer uiterlijk gecreëerd. Met superstrakke lijnen, uitgesproken wielkasten, een hoge raamlijn en in verhouding kleine ramen heeft de Grand Cherokee een intimiderende uitstraling. Het spierwitte model waar wij mee op pad gingen, trok dan ook veel bekijks. Ook het interieur is indrukwekkend. Al vanaf het moment dat je een deur opent, wekt hij een duidelijke premium-uitstraling en na het bestuderen van de afwerking en de gebruikte materialen is duidelijk dat Jeep alleen met het hoogst haalbare genoegen neemt. De Overland-uitvoering waar wij mee reden, is zo luxe uitgerust, dat we nauwelijks iets kunnen verzinnen om er aan toe te voegen. Het comfort verdient echter de meeste punten. Alles wat je aanraakt voelt goed, de brede lederen zetels zitten voorbeeldig en je voelt je duidelijk verheven boven de rest van het verkeer. Passagiers vinden vooral in de breedte veel bewegingsruimte, terwijl de beenruimte achterin ook voor bovengemiddeld lange mensen voldoende is. Een grote SUV heeft natuurlijk een groot laadvolume en dat is bij Grand Cherokee niet anders. Hij biedt een praktisch vormgegeven bagageruimte van 457 liter, terwijl de achterklep en achteruit onafhankelijk van elkaar zijn te openen.

 

 

Krachtsexplosie
Tevens is de Grand Cherokee opvallend goed geïsoleerd. De 3,6-liter V6 benzinemotor hoor je eigenlijk alleen bij het starten en hoog in zijn toeren. Verder past de aandrijflijn perfect bij een auto van dit kaliber. Het blok reageert bijzonder soepel, levert een vermogen van 286 pk en een enorme hoeveelheid trekkracht van 347 Nm. Deze flinke waarden uiten zich niet zozeer in snelheid, maar staan wel garant voor een flinke krachtsexplosie onder alle omstandigheden. Efficiënt is deze V6 allerminst. Hou rekening met een gemiddeld verbruik van 1 op 8 bij normaal gebruik. Anderzijds praten we wel over een 2.166 kilo wegende SUV waar ook van wordt verwacht dat ie zich onder de zwaarste omstandigheden staande houdt. Voor de niet-benzineadepten adviseren we echter de 190 pk sterke 3.0 CRD dieselmotor. Die is immers aanzienlijk zuiniger en accelereert sneller. Sturen doet de Grand Cherokee licht en met weinig gevoel, maar hij ligt een stuk zelfverzekerder op de weg dan het vorige model. Deze nieuwe staat op het onderstel van de huidige Mercedes-Benz ML en laat tijdens heftig bochtenwerk merken dat het Europese asfalt hem prima bevalt.

Serieuze speler
Nederlandse kopers zullen de Grand Cherokee voornamelijk kopen vanwege de uitstraling, het torenhoge comfortniveau en het maximale trekgewicht (geremd) van 2.268 kilo. Maar onder het kolossale koetswerk schuilt een heuse alleskunner. Middels het Select-Terrain-systeem op de middenconsole kan een type ondergrond worden geselecteerd, waar de vierwielaandrijving zich op aanpast. Wij hebben niet te gek gedaan, maar op de website van Jeep is te goed zien in wat voor onmogelijke dingen de Grand Cherokee toe in staat is. Waar de Jeep eveneens in uitblinkt, is de prijs. De stoere, extreem luxe 3.6 V6 Overland kost 80.990 euro en dat is een schijntje ten opzichte van een vergelijkbare Europese concurrent. Jeep laat dus duidelijk van zich horen en heeft zich met de nieuwe Grand Cherokee gekwalificeerd als serieuze speler in het premium SUV-segment.


 

 

 

 


  

Jeep Grand Cherokee

3.6 V6 Overland

  

Prijs

80.990 euro

 

Vermogen

286 pk bij 6.350 t/min

 

Koppel

347 Nm bij 4.300 t/min

 

Transmissie

Vijftraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

11,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

265 g/km

 

Energielabel

F

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,1 sec

 

Topsnelheid

206 km/h

 

Bagageruimte

457 - 1.555 liter

 


| Disclaimer