Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Kia Cee?d


image/jpeg

 

06-10-2009 - Het zaadje dat Kia drie jaar geleden heeft geplant, is uitgegroeid tot een volwaardige bloem. Voor de duidelijkheid, de Cee’d is een succesnummer gebleken voor de Koreanen. Ook al oogt de huidige versie nog steeds actueel, Kia vond het tijd voor een facelift.

 

De vernieuwde Kia Cee’d is voorzien van de nieuwe familieneus, die intern de ‘Tiger-nose’ grille wordt genoemd. Behalve de nieuwe grille met chromen bies ontkomen ook de motorkap, lichtunits en voor- en achterbumper niet aan een update. Het interieur is ook aangepakt met andere materialen, stofjes en kleuren. Wel treffen we hier en daar nog wat te hard plastic aan bij het dashboard, maar dat vergeven we de fabrikant. Storend is het namelijk niet. Het instrumentarium heeft bovendien een update gekregen, net als de middenconsole. Een nieuw af-fabriek full map navigatiesysteem is waarschijnlijk vanaf volgend jaar beschikbaar. Dat de Cee’d voor en door Europeanen is ontwikkeld, bleek drie jaar geleden al na de eerste paar meters. De auto stuurt verbluffend goed. Toch veranderde onderhuids het een en ander. Zo is de afstemming van vering en demping iets comfortabeler van snit, maar zijn de stabilisatoren aan de andere kant wel wat dikker (stijver) uitgevoerd.

 

image/jpeg

 

U2

Op motorisch vlak geeft U2 acte de présence. Echte muziekliefhebbers, die Koreanen! De 1,6-liter CRDi-dieselmotor, die binnenshuis met U2 wordt aangeduid, klinkt qua geluidsintensiteit net zo fel als de Ierse rockband. Vooral bij accelereren verheft de diesel iets te nadrukkelijk zijn stem. Gelukkig kun je op snelheid een zesde versnelling inleggen om het geluid te dempen. Dat kan echter niet bij de 1.6 benzine, want daar ontbreekt de zesbak. Die komt er overigens wel, zowel voor de handgeschakelde als de verouderde automatische transmissie, die het nu met slechts vier verzetten moet stellen. Momenteel liggen de prioriteiten echter bij de ontwikkeling van een DCT-bak (dubbele koppeling). ISG, een stop-/startsysteem, is wel al ver doorgevoerd binnen het concern en is beschikbaar voor de 1.4 en 1.6 benzinemotoren en de 1.6 CRDi. Het vraagt om een andere aanpak bijvoorbeeld tijdens stilstand voor een rood verkeerslicht. Je moet de bak in z’n vrij te zetten en het koppelingspedaal op laten komen om de motor vervolgens weer aan te laten slaan. De 1.6 biedt met 126 pk voldoende vermogen en zet acceptabele prestaties neer. Nul naar honderd duurt 10,8 tellen en de topsnelheid ligt op 192 km/h.

 

Verrassing

De vernieuwde Cee’d verlaat in drie uitvoeringen de fabriek: X-pect, X-tra en X-ecutive. De Nederlandse importeur doet daar nog een schepje bovenop met het Comfort en Sport Pack op basis van de X-ecutive. Standaard beschikt de Cee’d al over zaken als een geïntegreerde radio met cd/ MP3-speler, elektrisch bedienbare ramen (voor) en spiegels (tevens verwarmd) en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening. Nog steeds uniek in zijn soort is de garantietermijn van zeven jaar of 150.000 kilometer. De vernieuwde Cee’d (vijfdeurs) is er vanaf € 15.295,-. De Sporty Wagon is € 1.000,- duurder en de Pro_cee’d met vooralsnog alleen een nieuw interieur moet € 14.995,- opbrengen. Noemenswaardig is verder een A-label en twintig procent bijtelling voor alle varianten met een 1.4 of 1.6 benzinemotor of met de U2-diesel. Met uitzondering van de Sporty Wagon met deze 1.6 diesel, die wel een A-label heeft, maar niet in aanmerking komt voor twintig procent bijtelling.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer