Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Kia pro_cee?d 1.4 CVVT Seven


image/jpeg

 

01-04-2011 - tekst Wim Kamerbeek

De Kia pro_cee’d werd begin dit jaar vernieuwd. Tijd voor een blokje om met deze vlotte en scherpgeprijsde driedeurs Koreaan.


Mijn laatste driedeurs hatchbackje was een Mazda 323, die bij 258 duizend echte kilometers de geest gaf op een verdrijfvlak in Waddinxveen. Ik meende dat driedeurs hatchbacks spoedig zouden uitsterven en dat ik er nooit meer een zou berijden. Want waarom zou een autofabrikant een modale auto met twee deuren uitrusten als vier ook kan? En toen was daar de Kia pro_cee’d (Als iemand deze rijtest naar Korea doormailt, kan hij dan gelijk meevertalen dat autonamen liefst één hoofdletter hebben en geen underscores en apostrofs bevatten?)
De pro_cee’d lijkt in bijna niets meer op mijn brave 323. Hij oogt als een venijnig scheurijzer met zijn grijze lichtmetalen velgen, agressieve voorkant en korte achterkant. Instappen is een plezier dankzij de lange deuren. Gordel omdoen kost je bijna een schouder uit de kom dankzij opnieuw de lange deuren. Hij zit heerlijk. De stoelen zijn comfortabel en goed verstelbaar. De cockpit is zo ruim dat je soms denkt dat je een complete limousine achter je hebt. Achterpassagiers daarentegen hebben wel (net) voldoende plek, maar wanen zich in ‘80.000 mijlen onder zee’ door de piepkleine ruitjes. Pech gehad: kopers van de pro_cee’d hoeven vast geen jeugdvoetbalelftallen te vervoeren. Collega-autojournalisten maken op dit punt aangekomen bij een Koreaan meestal een neerbuigende opmerking over de kwaliteit van de materialen op het dashboard (‘plastic-achtig’) en de afwerking van het interieur (‘slordig’). Plus dat ze nog even fijntjes aanstippen dat Koreanen niet meer zo lelijk zijn als vroeger omdat een Italiaans ontwerper is overgelopen naar de ‘chinks’. Ik doe daar niet aan mee. Ten eerste omdat ik sympathiseer met Korea en ten tweede omdat de pro_cee’d op geen enkel onderdeel onderdoet voor zijn Europese tegenhangers. 


EcoDynamics 
Hij rijdt erg fijn. De 1.4 CVVT-benzinemotor is pittig, maar ietwat aan de kleine kant voor de snelweg. De elektrische stuurbekrachtiging is ronduit prettig en hij schakelt makkelijk. Achterop de auto zit een badge met ‘EcoDynamics’. Dat is een geheel van energiebesparende maatregelen. Zo is de schakelindicator een pijltje dat aangeeft dat je moet opschakelen. De auto heeft verder een slimme dynamo en banden met lage rolweerstand. We weten niet goed wat te denken van het start/stop-systeem. De auto moet stilstaan, in zijn vrij, met je voet van de koppeling, de motor moet warm zijn, het mag niet vriezen, en dan slaat de motor af. En weer aan zodra je de koppeling intrapt. Dat zijn veel voorwaarden voor een beetje besparing. Tot slot plant Kia jatrophastruiken in Mali als compensatie voor de uitstoot. Uit de noten van die struik wordt biobrandstof geperst. Sympathiek toch? Het Zuid-Koreaanse automerk doet heel erg zijn best om steeds betere auto’s te bouwen met altijd veel waar voor je geld. Voor 18.995 euro heb je een redelijk sportieve, zeer rijk uitgeruste driedeurs hatchback met 20% bijtelling, waarvan wij geweldig genoten.


image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

Kia pro_ceed 1.4 CVVT Seven

 

Prijs

18.995 euro

 

Vermogen

90 pk bij 6.200 t/min

 

Koppel

137 Nm bij 5.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

132 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

13,0 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

340 liter

 


| Disclaimer