Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Kia Sportage


 

21-10-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De opmars van Kia in Europa is ongekend. De Sportage nam al een flink deel van het succes voor zijn rekening en nu er een compleet nieuwe generatie op de markt is verschenen, staan mensen er weer voor in de rij. Maar wat zorgt voor al die aantrekkingskracht?

Dat Kia in Europa niet meer uit het straatbeeld is weg te denken, komt vooral doordat het Koreaanse merk veel Europeanen in dienst heeft. En al die medewerkers doen er alles aan om de modellen ‘zo Europees mogelijk’ te maken. Dat zien we niet alleen aan de techniek en het meegaan in de hedendaagse trend, maar vooral op het gebied van design. Een aantrekkelijk vormgegeven uiterlijk is bij de nieuwste Kia-modellen één van de belangrijkste uitgangspunten en van het typische Koreaanse karakter is niets meer overgebleven. In het geval van de nieuwe Sportage is de vormgeving zonder twijfel het sterkste punt. De voorzijde kenmerkt zich door zijn markante grille met grote chromen oppervlakken en led-dagrijverlichting die in de koplampunits zijn opgenomen. Forse bumpers en wielkasten die bij de vorige Sportage nog zorgden voor een 4x4-achtige uitstraling zijn geheel verdwenen, wat het typische crossover-karakter van de nieuwe Sportage extra bekrachtigd. Al met al zorgt het fraaie geheel voor opvallend veel geïnteresseerde blikken en hij laat het vorige model in één klap tien jaar ouder lijken.

Ruimte
Vanbinnen ben je verzekerd van een prettige, hoge zit, terwijl de Sportage vanbuiten relatief compact is gehouden. Achter het stuur heb je dan ook het gevoel alsof je in een grotere auto rijdt, maar de Sportage in een krap parkeerplekje wurmen is een fluitje van een cent. Ook qua ruimte hebben we in de Sportage niets te klagen. Zowel voor- als achterin vinden we veel bewegings- en hoofdruimte, waardoor hij voor alle inzittenden een fijne reisgenoot is. Ook de twee optionele dakramen, waarvan de voorste elektrisch schuif/kantelbaar is, zorgt voor lekker veel lichtinval. De hoge zit zorgt voor een prettig overzicht, echter ontneemt de flinke C-stijl het zicht naar rechtsachter, waardoor het over de schouder kijken niet veel zin heeft en je dus bent aangewezen op de rechter buitenspiegel. Verder vinden we een cockpit die is voorzien van eenvoudige, doch degelijke materialen met alle bedieningsknoppen op de logische positie.

 



2.0 CRDi
Op motorisch gebied heeft Kia een volledig gamma met voor ieder wat wils. Wij reden met een 2.0 CRDi automaat die met een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm naar behoren presteert. Ook de CVT-automaat met zes voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ reageert goed, hij houdt het toerental keurig aan de lage kant en desgewenst kan de bestuurder zelf van versnelling wisselen. In deze configuratie accelereert de Sportage probleemloos tot zo’n 140 km/h, maar daarboven heeft hij moeite om de gang er in te houden. Rond dit soort snelheden laat het windgeruis ook duidelijk van zich horen, waardoor het in deze auto niet prettig is om langdurig hard te rijden. Maar dat nemen we voor lief, want verder maakt de Sportage 2.0 CRDi automaat een prima indruk. Qua demping is hij lekker comfortabel en hoewel hij tijdens hoge bochtsnelheden redelijk overhelt, zorgt de vierwielaandrijving te allen tijde voor een stabiele wegligging. De 1.567 kilo wegende crossover verbruikt zo’n acht liter per honderd kilometer en vanwege de gemiddelde CO2-uitstoot die is vastgesteld op 179 g/km is deze uitvoering voorzien van een E-label.

Veelzijdig
We verwachten dat we in de komende tijd steeds meer nieuwe Kia’s Sportage op de weg zullen tegenkomen. Hij is dermate comfortabel en ruim dat hij veel gezinnen tevreden zal stellen, in de kofferbak kan minimaal 564 liter aan bagage worden opgeborgen en wie veel op de weg zit, kan met de tweeliter diesel automaat prima uit de voeten. Waar Kia vooral in uitblinkt, is de prijs-kwaliteitverhouding. De Sportage 2.0 CRDi X-ecutive automaat is er namelijk al vanaf 37.890 euro en voor dat geld krijg je niet alleen een uitgebreide uitrusting, maar ook een gedegen kwaliteit én zeven jaar garantie.


 


  

Kia Sportage 2.0 CRDi AWD automaat

X-ecutive Plus Pack

 

Prijs

37.890 euro

 

Vermogen

136 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

320 Nm bij 1.800 t/min

 

Transmissie

Continu variabele transmissie

 

Gemiddeld verbruik

6,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

179 g/km

 

Energielabel

E

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

12,1 sec

 

Topsnelheid

181 km/h

 

Bagageruimte

564 liter

 


| Disclaimer