Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lancia Delta 1.8 Di Turbo Jet


image/jpeg

 

De gracieus gestileerde Lancia Delta komt het Nederlandse straatbeeld meer en meer ten goede, want hij beleeft een relatief goede verkoopstart. Vanaf heden is hij met een duivels vermogen van 200 pk te bestellen.

 

Wie de film Angels & Demons op het witte doek bekijkt, kan niet om de Delta met 200 pk heen, want het model acteert prominent in de Hollywood-productie. Ook hoofdrolspeler Tom Hanks moet onder de indruk zijn geraakt van diens capaciteiten, getuige de spectaculaire scènes waarin de Delta op hoge snelheid de binnenstad van Rome doorkruist. Niet in Rome, wel in de omgeving van Turijn, maakten wij kennis met de Delta 1.8 Di Turbo Jet. Dat Turijn de thuisbasis is van Lancia, blijkt wel uit de vele exemplaren die de stad rijk is. Lancia verkoopt sterk in Italië, maar hier is de ‘Lancia-dichtheid’ indrukwekkend groot. Ook de Delta vindt gretig aftrek en het is typisch zo’n model dat met de dag mooier wordt. Zowel vanbuiten als vanbinnen oogt de Lancia voornaam. Het interieur is met oog voor detail vormgegeven en voorzien van prachtige materialen.

 

Ongepast vergelijk

Omdat het hier gaat om een 200 pk-uitvoering, is een vergelijk met de Delta Integrale van weleer, de ultrasportieveling, spoedig getrokken. Ongepast, want Lancia is van oudsher een merk dat geassocieerd werd met innovatie, comfort en luxe. De jaren waarin Lancia zich profileerde als een uiterst succesvol rallymerk behoren tot het verleden. Voor sportieve, betaalbare aspiraties mogen we aan de deur kloppen van concerngenoten Alfa Romeo en Abarth. Om deze reden is de 200 pk sterke Delta standaard gekoppeld aan een - soepel schakelende - zestraps automaat, die tevens een positieve uitwerking heeft op het verbruik. De mogelijkheid bestaat overigens wel om de automaat handmatig te bedienen middels paddles aan het stuur of de pook. Sportiever rijden, zonder zelf het schakelmoment te bepalen, is mogelijk door het Sport-knopje in te drukken. De Delta stuurt heel neutraal en oneffenheden blijven dankzij het variabele dempingsysteem over het algemeen haast onopgemerkt.

 

Grootse souplesse

De vier cilinders tellende 1.8 is grotendeels zo krachtig dankzij de gemonteerde turbo. Ook heeft hij een aansprekende 320 Nm te vergeven dat bij 1.400 toeren beschikbaar is. De Delta klinkt ook lekker gretig, zodra we de contactsleutel omdraaien, maar het geproduceerde geluid klinkt nooit ordinair. Hij komt met de automaat verrassend snel uit de startblokken. Volgens fabrieksopgave heeft deze Delta slechts 7,4 tellen nodig om tot 100 km/h te komen, hetgeen we direct aannemen. Op de snelweg accelereert hij met grootse souplesse ruim over de 200 km/h (top: 230 km/h). Zoals reeds aangehaald, zorgt de automaat mede voor een gunstiger verbruik, want met 7,8 liter benzine komen we gemiddeld 100 kilometer ver. De dubbele uitlaat kucht slechts 185 gram CO2 per kilometer uit, wat bij ons goed is voor een groen C-label. Het vermogen van 200 pk is onder de motorkap van de Delta te vinden (in Oro-trim) vanaf € 33.245,-. En voor dit bedrag ben je in het bezit van een verduveld smakelijk alternatief voor enkele gevestigde middenklassers.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer