Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lancia Thema


 

08-12-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Nu het Amerikaanse Chrysler door het Italiaanse Fiat is overgenomen, is er voor Lancia een nieuw tijdperk aangebroken. Moederbedrijf Fiat heeft de twee merken laten samensmelten en twee ‘nieuwe’ modellen op de markt gebracht. Wij vlogen naar Turijn voor de eerste kennismaking met de Lancia Thema.

 

De Italianen verwachten veel van de nieuwe Thema. Lancia hunkert al tijden naar een vlaggenschip waarmee het merk zichzelf écht op de kaart zet. De nieuwe Chrysler 300 die als donor dient, is wat dat betreft een uitstekende keuze. Qua looks, uitstraling en formaat past hij prima in het rijtje van alle Thema’s van weleer en hij heeft alles in zich om in het huidige tijdsbeeld uit te blinken. Tijdens de presentatie in een oeroud theater in Turijn deed Lancia er alles aan om een zo Italiaans mogelijke sfeer te creëren. Dat hadden ze allemaal dik voor elkaar, maar we kunnen niet ontkennen dat de Thema voor 90% identiek is aan de Amerikaanse Chrysler 300. In grote lijnen zijn alleen de logo’s omgewisseld en de licht aangepaste achterzijde laat zich kenmerken door lichtunits die zijn geïnspireerd op die van de Lancia Flaminia uit de jaren vijftig. Lancia-adepten moeten waarschijnlijk even slikken, want echt Italiaans is de Thema dus niet. Maar dat neemt niet weg dat we het hier hebben over een dijk van een auto. Lancia CEO Saad Chehab die van Chrysler is overgekomen, sprak immers over een ‘billion dollar investment’.

Luxe
Dat er enorm veel geld is geïnvesteerd, merk je meteen als je instapt. De ruim vijf meter lange Thema is binnenin prachtig afgewerkt, we komen louter in aanraking met schitterende materialen en de hoeveelheid luxe is te veel om op te noemen. Ja, de eerste indruk zegt dat de Thema concurreert met auto’s als de Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse. En zeker ook wat (been)ruimte betreft. Vooral het instrumentarium is een lust voor het oog. Samen met de sfeervolle, lichtblauwe dashboardverlichting is het werkelijk een feest om in deze auto te rijden.

 



V6 MultiJet
Voor deze test gingen wij op pad met een gloednieuwe 3.0 V6 MultiJet dieselmotor. Het blok levert een riant vermogen van 239 pk en een fors koppel van 550 Nm. De zescilinder is standaard gekoppeld aan een fluwelen vijftrapsautomaat en gecombineerd met de enorme hoeveelheid power vliegt de Thema binnen luttele seconden naar hoogst illegale snelheden. Maar dat gaat wel gepaard met veel souplesse en opvallend veel rust, waardoor je je ook met 160 km/h rustig achteroverleunend en met één hand aan het stuur heerlijk op je gemak voelt.

Onderstel
Het vertrouwen wordt nog groter als we een aantal fraaie bergwegen aan de rand van Turijn trotseren. Voordat het heftige stuurwerk überhaupt begon, merkten wij al dat het onderstel aan de softe kant is afgesteld en oneffenheden in het wegdek helemaal glad strijkt. Maar zodra je heftig begint te sturen laat hij zich totaal niet van de wijs brengen. De achterwielaangedreven Thema blijft mooi neutraal en het is net alsof je op rails rijdt. Bovendien stuurt hij te allen tijde met veel precisie. En een functie waarmee je het stuurgedrag en onderstel kan aanpassen heeft hij niet eens! We kunnen dus concluderen dat de Europese ingenieurs van Chrysler/Lancia fantastisch werk hebben geleverd. Want of je het nu een échte Lancia vindt of niet, de Thema doet gewoonweg niet onder voor de Duitse gevestigde orde. De Lancia Thema is verkrijgbaar in een drietal uitvoeringen. De instapprijs bedraagt 52.500 euro, terwijl voor de meest omvangrijke versie minimaal 66.500 euro moet worden neergelegd.

 

  

 

 

 

 


  

Lancia Thema

3.0 V6 MultiJet Executive

  

Prijs

66.500 euro

 

Vermogen

239 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

550 Nm bij 1.800 t/min

 

Transmissie

Vijftraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

7,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

191 g/km

 

Energielabel

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

7,9 sec

 

Topsnelheid

230 km/h

 

Bagageruimte

463 liter

 


| Disclaimer