Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lancia Voyager


 

24-10-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Het huwelijk tussen Lancia en Chrysler heeft geresulteerd in twee fraaie modellen, waaronder de Voyager. De van oorsprong Amerikaanse MPV werd van top tot teen verbeterd en voorzien van typische Lancia-kenmerken. Wij reisden af naar Turijn om met het ‘nieuwe Lancia’ kennis te maken.

 

De Chrysler Voyager is een van ’s werelds bekendste en bestverkochte MPV’s. Hij heeft een ijzersterke reputatie en weet ruimte en comfort als geen ander te combineren. Maar nu het Italiaanse en Amerikaanse automerk zijn samengesmolten, is de naam Chrysler uit Europa verdwenen en heten de modellen voortaan Lancia. Tijdens een uitgebreide presentatie in een oeroud theater in het centrum van Turijn werd echter haarfijn uitgelegd dat de Italiaanse fabrikant niet alleen de merklogo’s heeft veranderd. De volledige achterzijde is nieuw ontworpen en binnenin zijn diverse Lancia-kenmerken te vinden. Ook aan het grote publiek wil Lancia graag laten zien dat het een nieuw avontuur is aangegaan. Op een enorm plein in het centrum van de stad stonden tientallen modellen op een rijtje te glimmen, de politie hield de boel in de gaten en talloze nieuwsgierigen wilden graag weten wat er gaande was. “De lancering van een nieuwe Lancia,” probeerden wij diverse Italianen uit te leggen. “En wij gaan er mee rijden!”

 

Comfort
Met een autosleutel in het bezit gingen wij op zoek naar de juiste auto. Gezien de hoeveelheid exemplaren was het lastig zoeken, maar na een druk op de afstandbediening was er één waarvan de achterklep en beide schuifdeuren ineens automatisch openden. Dat moet hem zijn! Lekker handig trouwens, zo’n functie. De Lancia Voyager is 5,21 meter lang, 1,99 meter breed en 1,75 meter hoog. Het gaat hier dus om een enorme MPV, die volledig is ontworpen om met maximaal zeven personen comfortabel te reizen. En dat laatste zit helemaal goed. Hoewel de technici van Lancia de besturing iets zwaarder en het onderstel iets ‘Europeser’ hebben afgesteld, veert de Voyager erg soepel en strijkt hij de vele kinderkopjes in het centrum van Turijn helemaal glad.

Aanwinst
Vooral op de snelweg komt het model goed tot zijn recht. De naam ‘Voyager’ had niet beter gekozen kunnen worden. Vanwege de stilte, het soepele onderstel, de luxueuze stoelen en de bijzonder rijke uitrusting kun je honderden kilometers per dag verslinden, terwijl passagiers achterin via inklapbare kleurenschermen in het dak rustig een filmpje kunnen kijken. Ook de 2,8-liter CRD dieselmotor, overigens een bekende krachtbron uit het magazijn van Chrysler, draagt bij aan de geruisloze rit. Deze viercilinder gedraagt zich voorbeeldig, de zestraps automaat voel je nauwelijks schakelen en hij is ook nog eens opvallend vlot. Verder is de Voyager bijzonder functioneel, aangezien de stoelen op de tweede en derde zitrij volledig in de vloer kunnen worden weggeklapt en je de MPV dus écht in een busje kunt omtoveren. De conclusie is heel eenvoudig. De Voyager is een van de fijnste reisauto’s op de markt. En dat het nu een Lancia betreft, is een grote aanwinst voor het Italiaanse merk.

 

 

 

 


  

Lancia Voyager

2.8 CRD Gold

  

Prijs

59.000 euro

 

Vermogen

163 pk bij 3.800 t/min

 

Koppel

360 Nm bij 1.800 t/min

 

Transmissie

Zestraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

7,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

207 g/km

  

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

11,9 sec

 

Topsnelheid

193 km/h

 

Bagageruimte

934 - 3.912 liter

 


| Disclaimer