Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir


 

22-09-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

De techniek schrijdt almaar voort en zo kunnen fabrikanten het benodigde motorvermogen uit steeds kleinere motoren persen. Twee vragen: rijdt dat nog een beetje en wat bespaart het? Wij reden een week in een fraaie minilimousine, namelijk de Lancia Ypsilon TwinAir. En er rees nog een derde vraag: is het nou een vrouwenauto of niet? 

Het is wel even wennen aan zo’n klein 0,9-liter tweecilinder motortje. Hij klinkt als een… nou ja zoals een tweecilinder motortje klinkt. Dat is geen onprettig geluid, het is eerder gezellig zoals doorlopende koffie, een tikkende staartklok of een spinnende kat. Bij te lage toerentallen lijkt hij echter te protesteren met vreemde vibraties. Bij hoge toerentallen, die hij dus eigenlijk best lekker vindt, huilt ie als een uitgelaten wolvenwelpje tegen melktijd. Als je hem verder in zijn toeren jaagt dan goed is voor het milieu (maar de motor niks uitmaakt) is ie nog behoorlijk snel ook. Maar aangezien het idee achter deze auto is om Moeder Aarde te ontzien, moet je hem eigenlijk tussen de 2.000 en 2.500 toeren houden. Dan heb je een normaal rijdende auto die toch vrij zuinig is. Dat betekent vrij veel schakelen tussen de 2.000 en 2.500 toeren, maar dat is geen straf met een mooi hooggeplaatst pookje. De essentie van de Lancia Ypsilon is sowieso dat milieubewust autorijden (of in elk geval met lage bijtelling en vrijstelling van BPM en wegenbelasting) aangenaam is. Hij is namelijk vreselijk luxe. Leren stoelen, schuifdakje, lekker stuurtje, mooie halfingebouwde TomTom, fraai instrumentarium midden op het dashboard. De ruimte achterin houdt niet echt over, maar wat wil je, het is een klein autootje. Het is wel beduidend ruimer op de leren achterbank dan in de Fiat 500. 


 

Eco-knop
Daarmee is de eerste vraag beantwoord. Hij rijdt fijn. Maar nu: wat bespaart het? Brandstof besparen doet de TwinAir met name op de rollenbank in het laboratorium. Daar zou hij 1 op 23 rijden. En daardoor bespaart de koper op wegenbelasting en BPM, en de zakelijke berijder op bijtelling (14%). In real life rijden we 1 op 16. Dat is eigenlijk ontluisterend als ik het vergelijk met mijn eigen auto (1998, 266.000 km, 1.6-motor, geen start/stop-systeem of eco-knop), die 1 op 15 rijdt, maar ongetwijfeld veel meer CO2 uitstoot dan de Ypsilon met 99 g/km. Wel aardig is dat het start/stop-systeem in werking treedt bij 5 km/h. Daardoor kun je het veel vaker in gebruik stellen dan bij andere auto’s die helemaal stil moeten staan. Op het dashboard zit ook nog de al besproken eco-knop. Als je die indrukt, knijp je het motorvermogen en dan zou je zuiniger rijden. Het werkt wel, maar ik denk vooral op de rollenbank. Misschien dat je er in druk stadsverkeer wat brandstof mee kunt besparen. Slim is de boordcomputer, die ook het gemiddelde verbruik op de dagteller bijhoudt. Dat stimuleert om zuinig te rijden. Dan komen we bij de laatste vraag. Is het een vrouwenauto? Wij vonden van niet. De Ypsilon heeft veel minder van die glinsterende dameskappertrekjes dan zijn voorgangers. Vanaf 15.000 euro heb je een luxe auto waar mannen en vrouwen best in gezien willen worden.

 

 

 


  

| Disclaimer