Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lexus CT200h


 

29-12-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

U vindt het misschien een rare biecht voor een redacteur van Autogids, maar ik vind autorijden vaak saai. Van huis naar werk. Elke dag dezelfde files, dezelfde stomme stoplichten, vandaag achter een trekker, morgen achter een graafmachine. Wegwerker staart me aan. Van werk naar huis hetzelfde liedje. Files, verstopte rotonde, wegopbreking, wegwerker is naar huis, graafmachien, trekkertje. Alledaagse verveling, tot de Lexus CT200h voorbijkwam.

 

Deze Lexus is namelijk hybride. Dat wil zeggen dat hij een benzinemotor en een elektromotor heeft. Met diverse knoppen en door goed na te denken en te anticiperen op het verkeer, kun je erg zuinig rijden en via een serie informatieschermpjes volgen hoe zuinig je bent. Goed voor het milieu, probaat middel tegen de verveling, en – last but not least – steeds wanneer je elektrisch rijdt, daalt er een serene rust over de auto en zijn berijders.
De auto stuurt erg fijn, mede omdat het accupakket zo licht is. Minder dan veertig kilo. De accu heeft dan ook een beperkte opslag. Telkens wanneer je uitrolt of remt, laadt de accu bij. De auto rolt véél verder door dan een gewone auto, dus kun je ook veel eerder je stroom-/gaspedaal loslaten. Als je stilstaat, loopt de benzinemotor niet (tenzij je accu te leeg is) en dat kost je dus niets. Accelereren vanuit stilstand doet de auto elektrisch wanneer je normaal optrekt, gemengd wanneer je wat sneller wegrijdt en (grotendeels) op benzine wanneer je snel wegstuift. Dat zie je allemaal op je dashboard gebeuren met pijltjes tussen een wiel, een motor en een accu. Wanneer je niet te wild doet, kun je met gevulde accu tot 50 km/h ongeveer drie tot vier kilometer volledig elektrisch rijden. Door het allemaal goed uit te mikken, kun je de dagelijkse files bijna helemaal elektrisch doorkruisen. Je laadt stroom op de snellere stukken die je op de motor rijdt, en gebruikt die stroom op de trage en stilstaande gedeeltes. Een verbruik van 1 op 20 of lager is daarmee makkelijk te halen. Ik ben er een week mee aan het experimenteren geweest en het heeft me geen seconde verveeld.

 


 

1.001 nacht
De heerlijke stoelen in combinatie met de stilte van het elektrisch rijden, maken dat de auto voelt en rijdt als een vliegend tapijt. Ook erg comfortabel is de muis (Remote Touch) op de middenconsole waarmee je radio en navigatie bedient.
Nou wil het tragische noodlot dat veel berijders van deze Lexus hem hebben gekregen als leasebak en dat ze niet geïnteresseerd zijn in zuinig rijden en mooie grafiekjes. Nee, ze moeten opschieten, de verkoopvergadering van het energiebedrijf wacht niet. De auto heeft dus een draaiknop waarmee je kunt kiezen tussen eco-mode, normal, en sport. Die draai je naar rechts en dan gebeurt wederom een wonder. Ja, je zit tenslotte op een vliegend tapijt en dit is 1.001 nacht. De kleur van het dashboard verandert van vriendelijk blauw in agressief rood, de ecometer transformeert in een toerenteller en de auto schiet er vandoor. Nou ja, dat wil zeggen: hij rijdt nu net zo snel als iedere andere middenklasser, want je zit nog steeds in een hybride natuurlijk. Op Lexus-fora op internet klagen de eeuwig gehaaste jongens en meisjes die van hun baas zo’n schitterende auto hebben gekregen dan ook steen en been over de veronderstelde traagheid van de CVT-automaat. Dat valt reuze mee, de auto accelereert redelijk normaal en volkomen schokvrij. Maar nogmaals, en misschien ten overvloede, het is een hybride en die moeten nou eenmaal een automatische versnellingsbak hebben.


Concluderend is de Lexus een schitterend stuk techniek dat zuinig is en uiterst comfortabel, de geest prikkelt en het milieu spaart. Rijden op een vliegend tapijt, dat kan toch nooit saai zijn?
De Lexus CT 200h Business Line die wij reden kost 31.590 euro, hij levert 14 % bijtelling op en is vrijgesteld van wegenbelasting.

 

 



  

| Disclaimer