Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lexus IS 250C


 image/jpeg

 

31-10-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Lexus is al jaren een grote speler op de Amerikaanse markt, maar ziet Europese merken als BMW en Audi steeds dichterbij komen. Anderzijds is Lexus flink aan de Europese weg aan het timmeren. Om de strijd met de Europese grootmachten nu ook in het cabriosegment te kunnen aangaan, heeft Lexus de IS 250C op de markt gebracht.

 

Bij Lexus moeten ze zich, toen ze de verkoopcijfers van de BMW 3 Serie Cabrio, Audi A5 Cabriolet en Mercedes-Benz CLK Cabriolet onder ogen kregen, hebben afgevraagd wat er aan het gamma ontbrak. Om de concurrentie serieus aan te gaan, mag een dergelijke coupé-cabrio niet ontbreken. Lexus is immers hét luxemerk uit Japan, waarbij een elegante cabriolet uitstekend in het modellenaanbod past.

 

Chique cabriolet

De basis van de nieuwe IS 250C wordt in principe gevormd door de IS 250 Sportsedan. Zowel de gehele neuspartij als het interieur leent hij van de sedan-versie. De rest is nieuw ontworpen. Met fraaie achterlichtunits die zijn voorzien van leds, 18-inch hoogglans velgen en een laag doorlopende, chromen grille heeft hij een elegante, ietwat Europese uitstraling. De strakke, gladde zijpanelen zonder scherpe lijnen benadrukken de ingetogenheid van Lexus. Als we de IS 250C van een afstandje bekijken, moeten we eerlijk zeggen dat het al met al een erg chique wagen is, zowel met het dak geopend als gesloten. Uiteraard komt het concept van de IS 250C het beste tot uiting wanneer het driedelige aluminium dak is geopend. Het schouwspel van het openen en sluiten duurt overigens zo’n 20 seconden. Bovendien is de achterzijde van de IS 250C voorzien van een sonar die controleert of er voldoende ruimte is om het kofferdeksel achterwaarts te bewegen. De ver doorlopende voorruit en de diepe zetels zorgen ervoor dat zaken als windgeruis en turbulentie tijdens open rijden nauwelijks merkbaar zijn. Door de hoog oplopende schouderlijn en de diepe achterstoelen hebben ook mensen achterin weinig last van turbulentie en draagt het bovendien bij aan de veiligheid.

 

image/jpeg

 

Pure luxe

Zodra je het dak dichtdoet en de IS 250C de gedaante van een luxueuze vierzits coupé aanneemt, is goed te merken dat Lexus zijn pijlen puur op comfort heeft gericht. BMW en Audi zijn bijvoorbeeld een stuk sportiever. De 2,5-liter, direct ingespoten V6 benzinemotor is voorzien van de nieuwste technieken, maar levert niet meer dan 208 pk. Een sprint van 0-100 km/h vergt dan ook 9,0 seconden en daarmee moet hij diverse concurrenten met vergelijkbare motoren aan zich voorbij laten gaan. Daarentegen is de souplesse van deze V6 ongekend. Zó stil hebben wij een V6 nog nooit horen draaien. In combinatie met een zestraps automaat en al de overige geluidsisolatie staat de IS 250C, met het dak dicht, garant voor een uiterst stille en rustgevende rijervaring. Bovendien biedt de IS 250C drie standen die de gasrespons beïnvloeden. Zodra je rechts van het stuur de ECT-knop neutraal houdt, zal hij wat behoudender met het gas omgaan, om zodoende het brandstofverbruik (gemiddeld 1:10) enigszins te beperken. Zodra je deze knop overzet naar ‘PWR’, heb je het volle vermogen ter beschikking en voelt het als een soort turboboost. Onder gladde omstandigheden kan je vervolgens kiezen voor ‘Snow’, waarmee je teveel wielspin voorkomt en dus normaal kunt wegrijden. Qua stuurgedrag zit het bij deze achterwielaangedreven Japanner helemaal goed. Zijn wegligging en het scherpe stuurgedrag zijn in ieder geval een goede basis voor nog krachtigere motoren. Zoals elke Lexus, heb je ook in de IS 250C absoluut niets te klagen op het gebied van luxe. Zodra je de bestuurdersdeur opent, wordt je ontvangen en begeleid door sfeerverlichting in de dorpels, de voetenruimte en rond de versnellingspook. Met name de afwerking van alles om je heen is van een buitengewoon hoog niveau. Aan het eind van het verhaal komen we tot de conclusie dat een Mercedes-Benz of bijvoorbeeld een Volvo C70 het beste zijn te vergelijken met de IS 250C. Overheerlijk cruisen is namelijk waar hij veruit de meeste punten mee scoort. Hij is (vooralsnog) enkel te verkrijgen met een 2.5 V6, met de keuze uit een Luxury- of Executive-uitvoering. De prijzen beginnen bij € 61.200,-.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer