Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Lexus RX 450h Full Hybrid


image/jpeg

 

22-10-2009 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Grote SUV’s hebben het tegenwoordig zwaar te verduren. Ze worden vaak bestempeld als dé grote vervuilers, slurpbakken en PC-Hoofttractoren. Bovendien worden ze door de overheid behoorlijk belast. Maar als een dergelijke SUV nu vanwege hoogstaande techniek een energielabel A weet te scoren, wat dan?

 

We hebben het over de Lexus RX 450h Full Hybrid, die onderhuids sterk is doorontwikkeld in vergelijking met zijn voorganger. Het resultaat is indrukwekkend, aangezien de nieuwe RX 450h de eerste en enige auto is die in zijn segment een A-label in de wacht sleept. Lexus heeft zich bij het ontwerpen van de derde generatie RX niet al te veel uitgesloofd. Ze zijn zichzelf gebleven, het silhouet heeft veel weg van zijn voorganger en ze zijn niet meegegaan in de Europese trend op het gebied van bijvoorbeeld led-dagrijverlichting en een grote voorgrille. Maar onderscheidend is de RX zeker. Zijn vloeiende en sportieve lijnen zijn tekenend voor een sportieve SUV en hij is tussen het overige verkeer dan ook een opvallende, elegante verschijning. Ook het ruime interieur is helemaal des Lexus. Aan luxe geen gebrek en alles wat je ziet en aanraakt, is van een hoge kwaliteit. Het instrumentenpaneel is voor Europese begrippen wat aan de sobere kant, maar niets is overbodig en het is in zijn geheel naar de bestuurder gericht. Wat bovendien erg prettig en eenvoudig werkt, is Lexus’ multimediasysteem, dat met een muis – zoals bij een computer – is te bedienen.

 

image/jpeg

Lexus Hybrid Drive
Zodra je je zit in de heerlijke zetels hebt gevonden, kom je helemaal tot rust in de RX. Je zit hoog, buitengewoon comfortabel en bij lage snelheden is het werkelijk muisstil. Het geheim van de RX 450h zit ‘m uiteraard in de verbeterde Lexus Hybrid Drive. Deze aandrijflijn wordt gevormd door een 249 pk sterke 3,5-liter V6 VVT-i benzinemotor en een elektromotor met 167 pk, die samen de voorwielen aandrijven. De achteras wordt op zijn beurt aangedreven door een 68 pk sterke elektromotor. Het geheel is gekoppeld aan een continu variabele transmissie, die tevens sequentieel is te bedienen. De Power Control Unit (PCU) stuurt de aandrijflijn aan en bepaalt wat de beste aandrijfcombinatie is. De term ‘Full Hybrid’ wordt gebruikt omdat de RX 450h zowel volledig elektrisch, als alleen door de benzinemotor en door álle motoren kan worden aangedreven. Een van de goede eigenschappen van een elektromotor is tevens het hoge koppel. Op de vooras is de elektromotor verantwoordelijk voor maar liefst 335 Nm en op de achteras 139 Nm, terwijl de V6 zelfs al 317 Nm ter beschikking stelt.

Veelzijdig
Het spaarzame karakter heeft de RX 450h voornamelijk te danken aan het feit dat hij tot zo’n 40 km/h geheel elektrisch voortbeweegt. Hoe verder je het gaspedaal intrapt, hoe minder de elektromotor het kan bijhouden en hoe meer de benzinemotor aan het werk wordt gezet. Tevens wordt de benzinemotor uitgeschakeld, zodra het gas wordt losgelaten. En omdat de 2.085 kg wegende RX behoorlijk lang blijft doorrollen, kun je dus véél eerder van het gas op het moment dat je bijvoorbeeld op een stoplicht afrijdt. Bovendien heeft de toerenteller bij de Hybride-versie plaatsgemaakt voor een ‘Eco-meter’, die aangeeft of je al dan niet efficiënt rijdt. Al met al moet deze techniek zorgen voor een gemiddeld verbruik van slechts 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 148 g/km. Tijdens onze testrit blijken deze verbruikscijfers iets minder positief, gezien het gemiddelde van 8,3 l/100 km dat wij noteren. Desondanks blijft dit voor een meer dan twee ton wegende SUV met een benzinemotor nog altijd indrukwekkend. Maar de RX 450h heeft nog veel meer in zijn mars. Als je via de boordcomputer de PWR-stand inschakelt, is hij nog bloedsnel ook. Het verhaal over zuinig rijden is nu gauw klaar, maar zodra je deze Japanner dan op z’n staart trapt, krijg je een flinke duw in je rug en overheerst er een heerlijke V6-brul. Met het hoge koppel en een maximaal gecombineerd vermogen van 299 pk – omdat de drie motoren niet tegelijk hun volle vermogen kunnen leveren – schiet de RX 450h binnen acht seconden van 0-100 km/h en wordt een top van 200 km/h bereikt. Wegligging is niet de sterkste kant van de RX, maar daarmee laat hij zien dat de nadruk vooral op comfort ligt. En dat is wat Lexus-klanten willen. Alleen de uiterst verbaasde blikken die we zien zodra we als een soort sluipmoordenaar, geheel geruisloos door een parkeergarage zoeven, zijn typerend. Deze SUV is wat dat betreft nog even wennen. De prijs van de Lexus RX 450h begint bij € 69.000,-.


image/jpeg


  

| Disclaimer