Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda2


 

29-12-2010 - tekst Lars Bouten

Mazda heeft de 2 aangepakt. De wijzigingen voor het ex- en interieur bleven tot een minimum beperkt; het zijn juist de uit het zicht onttrokken onderdelen die op de schop gingen.


Alleen de echte kenners zullen de uiterlijke wijzigingen aan de Mazda2 opmerken. Wie goed kijkt, ziet de nieuw vormgegeven grille waarmee het model weer precies tussen de rest van de Mazda-modellen past. Ook de bumper ging opnieuw naar de tekentafel, inclusief de mistlampbehuizingen. Zijn voorganger oogde nog prima bij de tijd en verkocht goed, dus Mazda zag daarom waarschijnlijk geen reden de koets rigoureus te wijzigen. Ook vanbinnen heeft de Japanse fabrikant het rustig aan gedaan, met nieuw materiaalgebruik als de meest noemenswaardige aanpassing. Is dat dan alles wat er aan de Mazda2 is veranderd? Niets is minder waar, want de grootste veranderingen bevinden zich onderhuids, daar waar je als bestuurder het meeste van merkt. Een opgefrist binnen- en buitenkantje zijn natuurlijk leuk, maar waar het primair om draait bij het bezit van een auto zijn natuurlijk de rijeigenschappen.

 

Comfortabeler

Iedereen die weleens met de vorige Mazda2 heeft gereden, kan niet anders concluderen dan dat het een erg fijn rijdende auto is. Met de Fiesta als technisch verwante auto, is dat natuurlijk ook niet zo verwonderlijk. Ford bouwt tegenwoordig namelijk alleen maar goedsturende automobielen. Terug naar de Mazda. De goede rijeigenschappen maakten van de 2 echter wel een stug autootje. Niet zo niersteenvergruizend hard als een MINI Cooper S Works bijvoorbeeld, maar toch wel flink stevig. De gemiddelde koper verwacht echter wat meer comfort, want die is niet zo’n scheurijzer en daar heeft Mazda gehoor aan gegeven. Het is niet dat de auto nu als een Citroën DS over de weg zweeft, maar dat het comfort is toegenomen, is duidelijk merkbaar. Dat een comfortabele afstelling vaak een minder strak weggedrag tot gevolg heeft, is ook op de Mazda van toepassing. Begrijp me niet verkeerd, de stuur- en rijeigenschappen zijn nog steeds van erg hoog niveau, maar het is allemaal net even wat minder dan voorheen.

 

 

Schoner

Onder de kap zijn de ‘usual suspects’ te vinden: een 1,3-liter met 75 pk, een High Power-variant die 84 pk levert en een lekker felle 102 pk sterke 1,5-liter, die alleen als GT-M leverbaar is. Qua kracht zijn de motoren er dus niet op voor- of achteruit gegaan, wat overigens niet geldt voor de CO2-uitstoot. Deze is in het geval van de 1,3-liter met zes gram omlaag gegaan naar 119, de topmotorisatie braakt een ongewijzigde 135 gram CO2 uit per kilometer. Op de bochtige wegen van onze testroute komt het onderstel goed tot z’n recht en heeft de zwakste 1,3-liter zowaar weinig moeite met de lichte klimmetjes die gemaakt worden. Het is wel zaak de motor redelijk op toeren te houden met een maximumkoppel van 119 Nm bij 3.500 t/min. De High Power heeft een verwaarloosbare hoeveel extra Newtonmeters (+2) en de vermogenswinst van 9 pk is alleen merkbaar in de allerhoogste toerenregionen, waardoor het verschil tussen het duo in de praktijk nauwelijks merkbaar is. Eén die dat wel voor elkaar weet te krijgen, is de 1.5 GT-M. Met 102 pk en 133 Nm is dit de ideale metgezel voor een stevig potje sturen. Bovendien ziet deze uitvoering er ook nog eens lekker dik uit door de GT-M voorbumper, zijskirts, achterspoiler en 16-inch lichtmetaal. Voor wie niet van schakelen houdt, levert Mazda deze 1,5-liter motor ook in combinatie met een viertrapsautomaat. Een noviteit voor de 2, waar volgens Mazda veel vraag naar was. Het is geen technisch hoogstandje, maar gewoon een conventionele viertrapsautomaat. De bak schakelt prima, maar met concurrenten die een transmissie met dubbele koppeling aanbieden, loopt Mazda in dit opzicht toch wel wat achter.

 

Serieuze speler

Mazda heeft met de nieuwe 2 een auto in het B-segment die een prima mix biedt tussen sportiviteit en comfort. De lichte wijzigingen aan het in- en exterieur, de schonere motoren en de toevoeging van een automaat aan het gamma, maken van de 2 een serieuze speler in de compacte klasse. Met een vanafprijs van 11.490 euro is de auto tevens concurrerend geprijsd en moet het wel heel gek lopen wil deze geüpgrade Mazda2 niet het verkoopsucces van z’n voorganger overtreffen.

 

 

 

 

 


  

Mazda2 1.3 HP TS+

 

Prijs

14.490 euro

 

Vermogen

84 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

121 Nm bij 3.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

119 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

12,9 sec

 

Topsnelheid

172 km/h

 

Bagageruimte

250 liter

 


| Disclaimer