Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda2 BiFuel


02-09-2011 - Tekst en foto's Wim Kamerbeek en Alex Kamerbeek

Is een auto die op gas en benzine rijdt een serieus alternatief voor elektrische en hybride auto’s, twee- en driecilinders en alle andere ecokanonnen en bijtellingsbeulen die momenteel de markt bestormen? Wij reden een weekje met de Mazda2 BiFuel.

 

Rijden op gas lijkt ingewikkeld, maar dat is het niet. Je start de auto als elke andere auto. Hij kiest zelf automatisch om dat in de benzinemodus te doen. Een blauw thermometertje geeft aan dat de motor nog niet op temperatuur is. Wanneer dat uitgaat schakelt hij automatisch over op gas. Dat gaat gepaard met een lichte hapering, en als je dan net stilstaat, slaat hij af. Gewoon opnieuw starten. Geen idee of dat op benzine of gas is. Doet er ook niet toe, want het gaat probleemloos. En dan rij je dus op gas.
Daar merk je helemaal niks van, al zullen echte diehards wel menen te ontdekken dat ie wat minder trekt of juist meer. Op de middenconsole zit een metertje met vier groene lampjes en één rood lampje dat de inhoud van de gastank weergeeft. Daar zit ook een knopje om het gas helemaal uit te schakelen.


 

De inhoud van de gastank valt een beetje tegen, omdat de tank is ingebouwd op de plaats van het reservewiel. Er moet bijna dertig liter gas in kunnen, maar al na 238 kilometers besluiten we te gaan tanken. In het dashboardkastje ligt een zakje met drie adapters waarmee je in heel Europa terecht kunt. De vulnippel voor gas zit naast de benzinedop. Daar moet je een adapter op draaien en daar de gasslang op aansluiten. In plaats van een groezelig benzinepistool vast te moeten houden, druk je met je wijsvinger op een ronde knop op de gaspomp. Als ie vol is, rinkelt er een elegant belletje. Je drukt de hefboom die de gasslang op zijn plek houdt terug en dan breekt het enige enge moment van de hele handeling aan. Met een licht sisje ontsnapt een knullig beetje ijskoud gas uit de slang. Het tanken stelt echt geen ene moer voor, en dat terwijl we er zo tegenop zagen door slechte ervaringen in een ver verleden met een oude auto met gigagastank in de kofferbak. Aan de kassa rekenen we 13,97 euro af voor 19.81 liter. Minder dan 6 cent per kilometer. Aan het eind van de testperiode tanken we de auto opnieuw af. Nu gaat er 14,28 liter in voor 216 kilometer. Verbruik 1 op 15 oftewel 4,63 cent per kilometer. De benzinetank vul ik eerlijkheidshalve ook nog helemaal af. Hier verdwijnt twee liter benzine in, al verdenk ik mijn voorgangers er van dat ze de tank niet hebben afgevuld.

 


Daarmee komen we op een van de zwakke punten van de auto. Het verbruik is lastig bij te houden, ook al omdat de boordcomputer moeite heeft om het verbruik van de combinatie gas en benzine uit te rekenen en bijvoorbeeld de resterende actieradius te calculeren. Ook de actuele inhoud van de gastank is moeilijk in te schatten. Maar aan de andere kant, de kilometerkosten bedragen ongeveer de helft van een benzineauto, dus waar hebben we het over?
De bijtelling voor de Mazda2 BiFuel bedraagt nu 14%, hij is vrij van BPM en tot 2014 vrij van wegenbelasting. De prijs van de 1.3 GT-M is 15.990 euro.

 



  

| Disclaimer