Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda3 2.0 DISI i-stop


image/jpeg

 

17-07-2009 - tekst Nile van Leeuwen

Dat het brandstofverbruik en de CO2-emissies omlaag moeten, is inmiddels bekend. Om steeds betere uitstootwaarden te realiseren, hebben diverse merken dan ook een start&stop-systeem geïntroduceerd. Maar ook op dit gebied wordt de techniek steeds verder verbeterd. Zo introduceerde Mazda onlangs de nieuwe Mazda3 i-stop.

 

De vorige generatie Mazda3 werd met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren Mazda’s bestverkochte model. Al snel begrijpen we waarom de nieuwe Mazda3 in sommige landen nu ook al een succes is, want met behoud van alle succesfactoren van de vorige generatie, grotere afmetingen en een rijkere standaarduitrusting ziet het design er bovendien gewoon erg fraai uit. De Nederlander Laurens van den Acker, die tot voor kort aan het hoofd van Mazda’s designafdeling stond, heeft duidelijk gekozen voor een sportievere uitstraling. Met name de grote, brede glimlach van de voorzijde springt meteen in het oog. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook op het gebied van rijkwaliteiten heeft de Mazda3 progressie geboekt. Met het onderstel dat we kennen van de Ford Focus en de Volvo C30 weten we eigenlijk van tevoren dat het met de rijeigenschappen over het algemeen wel goed zit. Zaken als wegligging, stabiliteit en comfort zijn dik in orde, echter ontbreekt het gevoel in het stuur een beetje. De Mazda3 is dan ook geen wagen – hoewel het uiterlijk doet suggereren van wel – waarmee je écht de sportieve rijder mee kunt uithangen. Het is voornamelijk een auto waar je dagelijks lekker comfortabel mee uit de voeten kan, met sportieve looks aan de buitenkant. Ook de direct ingespoten, 151 pk sterke 2,0-liter DISI benzinemotor voelt ietwat geknepen. Het duurt even voordat hij op gang komt en je moet hem hoog in z’n toeren houden om het onderste uit de kan te halen. Toch is het een fijne wagen om mee te rijden. Het interieur is ruim, ergonomisch en oogt fraai. De zitpositie is perfect en er is een goede balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Wat dat betreft beschikt de nieuwe 3 over de juiste basis om wederom een succes te worden.

 

i-stop
Met de filosofie ‘duurzame Zoom Zoom’ in het achterhoofd, beschikken alle 2,0-liter DISI-motoren over i-stop-technologie. Zodra je bijvoorbeeld voor het stoplicht stilstaat, de versnellingspook in z’n vrij zet en vervolgens de koppeling los laat, zal de motor uitschakelen. Trap je de koppeling weer in, dan zal hij weer starten. In z’n één en weg ben je. Het principe is inmiddels bekend, maar het is per merk verschillend hoe lang het duurt voordat de motor weer gestart is. Mazda heeft daar een mooi technisch snufje voor gevonden. Het i-stop zorgt er namelijk voor dat, wanneer de motor wordt uitgeschakeld, de cilinders al op een ideale positie ‘klaarstaan’. Door een directe inspuiting tot ontbranding te laten komen én met een klein beetje hulp van de startmotor, heeft dit systeem slechts 0,35 seconden nodig om de motor weer draaiend te krijgen. Wanneer het stoplicht op groen springt, kun je dus in één vloeiende beweging de koppeling intrappen, tegelijk de pook in z’n één zetten en meteen de koppeling op laten komen om zodoende weg te rijden. Na dit een paar keer te hebben gedaan, ben je vrijwel net zo snel ten opzichte van een auto die dit systeem niet heeft. Ook in vergelijking tot diverse andere start&stop-systemen ben je bij het stoplicht sneller weg. Omdat de i-stop beschikt over twee accu’s, blijven zaken als verlichting, audiosysteem en alle andere stroomverbruikers gewoon werken, zodra de motor is uitgeschakeld. Alleen als de airco volop staat te blazen, zal de motor binnen enkele seconden weer starten. Het i-stop-systeem werkt ook niet tijdens de opwarmfase van de motor en op een helling met een stijgingspercentage vanaf 14%. De bestuurder kan overigens het i-stop in z’n geheel uitschakelen. De combinatie van aërodynamische aanpassingen aan de carrosserie, directe brandstofinspuiting en consequent gebruik van het i-stop, zorgt voor 14% minder brandstofverbruik. Met een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 159 g/km, scoort de hatchback-variant een energielabel C en de sedan-versie een B-label. De Mazda3 2.0 DISI i-stop is verkrijgbaar vanaf € 25.800,- en hij is per direct verkrijgbaar.

 

image/jpeg

 

 


  

| Disclaimer