Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda5


 

28-10-2010 - tekst Lars Bouten 

Dat de nieuwe 5 is getekend volgens de zogenaamde Nagara Flow-designrichting, wil niet betekenen dat het credo ‘go with the flow’ op de Mazda van toepassing is. Integendeel.

 

De vorige generaties Mazda5 zijn keurig uitziende auto’s, maar doen toch een tikkeltje saai aan. Dat kan allerminst gezegd worden van de laatste creatie. Deze, door de Nederlander Laurens van den Acker getekende MPV ziet er een stuk minder conservatief uit, maar of dat je smaak is, is een tweede. Hij valt in ieder geval wel lekker op. De gehanteerde designstrategie luistert naar de naam ‘Nagara Flow’ en uit zich in vloeiende lijnen over de flanken van de auto. Naast het esthetische element, hebben ze volgens Mazda ook een functie. De vorm van de lijnen moet er namelijk voor zorgen dat de wind beter langs de auto geleid wordt, wat een gunstig effect heeft op de aerodynamica en dus het brandstofverbruik Maar behalve het aparte lijnenspel zijn er nog meer eigenschappen waarmee de Mazda zich onderscheidt.

Verbazingwekkend
Eén van die dingen is het rijgedrag. Van een auto met een wagengewicht dat rond de 1.500 kilogram ligt en in de basis niet is gemaakt om sportief mee te rijden, hoef je over het algemeen geen wonderen te verwachten. Wonderen is misschien niet het juiste woord, maar het is verbazingwekkend hoe goed deze people carrier stuurt. Het stuur zelf ligt lekker in de hand, de zitpositie is erg goed en het sturen zelf gaat met redelijk veel gevoel. Het onderstel is gelukkig berekend op het goede stuurgedrag, want je kunt nog zo’n lekker sturende auto hebben, als het onderstel niet goed is, heb je er eigenlijk geen fluit aan. Onderstuur blijft lang uit en de koets helt amper over. Gelukkig is het niet een en al sportiviteit wat de klok slaat, want dit type auto moet ook een bepaalde mate van comfort bieden. De mix tussen sportiviteit en comfort is precies goed. De perfecte auto voor een vader die een flink gezin heeft, maar ook van een lekker potje sturen houdt.

 

Voldoende 
De 1,8- en 2,0-liter krachtbronnen dragen overigens niet erg bij aan de sportieve inborst van de Mazda. De 1.8 brengt een vermogen van 115 pk en 165 Nm koppel aan de dag, wat voldoende is, maar niet voor spectaculaire prestaties zorgt. De nieuwe, direct ingespoten tweeliter voegt daar 35 pk en 26 Nm aan toe, wat op papier een hoop lijkt, maar in de praktijk blijken de verschillen tussen de twee krachtbronnen mee te vallen. Het is vooral zaak de 2,0-liter op toeren te hebben, omdat deze z’n maximumkoppel pas bij 4.5000 t/min afgeeft. Vanaf dit toerental zit de gang er overigens wel goed in. De 1.8 levert zijn 165 Nm’s bij een iets lager toerental, waardoor het verschil tussen de twee krachtbronnen in de lage en middelhoge toeren niet zo groot is. Vanaf januari hebben de kopers ook de mogelijkheid om de Mazda5 met een 1.6 CiTD-dieselmotor te bestellen. De diesel levert 115 pk en 270 tegen een verbruik van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 138 g/km.

Praktisch
Voor de meeste kopers zal de reden tot aanschaf van Mazda5 liggen in de praktische eigenschappen van de auto. Zo biedt de achterbank twee zitplaatsen, met daartussenin een zitje dat in ingeklapte toestand dienst kan doen als tafeltje. Is het gezin écht groot, dan bestaat er de mogelijkheid om een zevenpersoons-variant aan te schaffen. De achterste zitrij bestaat dan uit twee stoelen die voornamelijk bedoeld zijn voor kleine kinderen. Als alle stoelen zijn neergeklapt, bedraagt de laadruimte een flinke 1.485 liter. Naast de flinke laadruimte herbergt het interieur van de 5 diverse opbergmogelijkheden. Zo zijn er meerdere beker- en flessenhouders te vinden. Maar het meest praktisch aan de Mazda zijn z’n schuifdeuren. Die zijn jammer genoeg niet elektrisch, maar zijn wel erg handig met het in- en uitladen van spullen en zeer kindvriendelijk. Prijzen voor de nieuwe 5 starten bij 24.490 euro voor de 1.8 S. De S is ook te combineren met de vanaf januari beschikbare 1,6-liter CiTD dieselmotor, die voor 28.490 euro in de prijslijst staat. Voor de 2,0-liter DISI motor in TS-uitmonstering vraagt Mazda 27.490 euro. 
 

 


  

Mazda5 2.0 i-stop TS+

  

Prijs

28.240 euro

 

Vermogen

150 pk bij 6.200 t/min

 

Koppel

191 Nm bij 4.500 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,9 l/100 km

 

CO2-uitstoot

159 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

11,2 sec

 

Topsnelheid

194 km/h

 

Bagageruimte

780 liter

 


| Disclaimer