Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda5 1.6 CiTD Business


 

20-04-2011 - tekst + foto's Wim Kamerbeek

De Mazda5 kreeg onlangs een nieuwe motor: de 1.6 CiTD. De vraag is of de populaire MPV daarmee weer een paar jaar voort kan. 

De boordcomputer geeft na de tankbeurt een actieradius aan van 1.048 kilometer. Dat is van Zeist naar Milaan! Ja, de 1.6 CiTD turbodiesel is zuinig en heeft een forse brandstoftank. Tijdens de testweek komen we op een gemiddelde van 5,7 liter per 100 kilometer. Op de snelweg (toegegeven, op een rustige zaterdag) en met de cruisecontrol lukt het makkelijk om 1 op 20 te rijden, terwijl de Mazda5 toch een grote en zware (1.415 kilo) auto is. Toch knap hoor, dat de 1.6 dieselmotor die de tweeliter vervangt 115 pk en 270 Nm koppel levert en daarmee krachtiger, zuiniger en schoner is dan zijn voorganger. Alle Mazda5’s hebben nu een groen C-label. De motor is best pittig en redelijk stil. Hij bromt aangenaam op de achtergrond. Een minpuntje is dat hij ernstig protesteert als je niet terugschakelt en bijvoorbeeld in de zesde versnelling een minirotonde neemt. Maar welke vandaal neemt er nou in z´n zes een minirotonde? Nou: ik, want ik ben schakellui en beoefen het Nieuwe Rijden. Bovendien raak ik in de war van auto´s met een zesbak. Denk ik dat ze in z´n vier staan. Wat u zegt; het is de ouderdom, meneer. Dat is tevens het enige commentaar dat ik op de bediening van de auto kan geven. Zoals eigenlijk bij alle Mazda’s zitten de knoppen op de meest intuïtieve plek. Ook de 5 voelt direct aan als een tweede huid. Je gaat zitten en rijdt weg. Het interieur doet een klein beetje gedateerd aan en het uitrustingsniveau is wat aan de sobere kant als je het vergelijkt met de frivoliteit van bijvoorbeeld de Ford S-Max, maar daar staat tegenover dat de 5 meer rust uitstraalt.

Karakuri
Dit was mijn eerste kennismaking met de 5, die toch al heel wat jaartjes op de markt is (hoewel in deze versie pas sinds september 2010), en dus kan ik eindelijk de veelbesproken Karakuri-stoelendans uitvoeren. Geen woord teveel gezegd, want de vijf stoelen van de twee achterste zitrijen laten zich eindeloos verschuiven en inklappen, waarbij van onder de zittingen van de middelste stoelenrij tafeltjes en armsteunen tevoorschijn komen. Op geheime plekken zitten diverse flinke opbergruimtes. Het meest opvallende aan al deze handelingen is het soepele gemak waarmee ze geschieden. Je krijgt er zowaar plezier in. Hier spreekt een ervaringsdeskundige met stijve rug en stramme vingers die in zijn eigen auto nog niet de moeite neemt om de hoofdsteun te verstellen. Ook de twee achterste schuifdeuren maken alles makkelijker.
De Mazda5 is te groot voor mijn gezin, maar toch neem ik met enige weemoed na een week afscheid van de MPV. Het is namelijk een auto die zo lekker aanvoelt, dat het helemaal niet erg is om met al die lege stoelen rond te rijden. De diesel draagt daar in hoge mate aan bij.

De uitvoering die wij reden, kost 29.740 euro.

 

 

 


  

Mazda5 1.6 CiTD 

 

Prijs

29.740 euro

 

Vermogen

115 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

270 Nm bij 1.750 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,2 l/100 km

 

CO2-uitstoot

138 g/km

 

Energielabel

C

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

13,7 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

112 liter

 


| Disclaimer