Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda6


image/jpeg

 

Superlatieven


Als autojournalist vrees je de dag dat alle auto's zo goed zijn, dat je eigenlijk niet meer weet wat er over moet schrijven. Neem nou de nieuwe Mazda6. Bij de huidige stand van de techniek, is die auto vrijwel perfect. Gelukkig vonden we nog een klein detail om over te zeuren.
Superlatieven, superlatieven. Alles is goed aan de Mazda6. Mooi afgewerkt interieur, lekker rustig ook, zowel qua sfeer als qua geluid dat binnendringt. Prachtige geluidsinstallatie van Bose. Heerlijke elektrisch verstelbare stoelen (en natuurlijk ook verwarmd). Volop ruimte voor en achter. Zesbak schakelt perfect. Over de 2.2-liter dieselmotor moeten we iets vertellen. Vrijwel alle andere automerken zijn hun motoren aan het downsizen. Dat betekent dat ze op de markt komen met twee- en driecilindermotoren van rond de 1.000 cc. Die motoren zijn voordelig om te produceren en in laboratoriumomstandigheden goed voor weinig uitstoot en verbruik. Mazda niet. Mazda bouwt gewoon grote motoren, zoals deze 2.2-liter, die in theorie dus onzuinig zou moeten zijn  Maar dat is ie niet, want wij reden in de testweek 1 op 15. Keurige waarde en bovendien is de 6 retesnel met deze motor. Vooral de tussenacceleraties zijn indrukwekkend.

Ik heb ooit een Mazda 626 gehad, min of meer de voorloper van deze auto, en die was in mijn beleving de helft zo groot als deze mastodont. De auto is breed en niet al te overzichtelijk, en voor sommigen kan dat een beletsel zijn. Gelukkig heeft Mazda hem ook helemaal volgehangen met camera's en waarschuwingssystemen zodat het in de praktijk allemaal wel meevalt. Ook heeft de auto actieve cruise control. Daarmee houdt de auto automatisch afstand tot zijn voorligger en geeft weer gas bij naar kruissnelheid als de voorganger ook accelereert. Deze werkt perfect en als ik me aan een voorspelling moet wagen, hebben over een paar jaar alle auto's actieve cruise control. Dit systeem geeft zoveel rust en veiligheid, vooral voor mensen die veel in druk verkeer rijden. Actieve cruise control zou zelfs de files kunnen reduceren omdat veel files worden veroorzaakt (of verergerd) door onoplettende automobilisten die hard moeten remmen voor een voorganger waarna het harmonica-effect optreedt. Ook perfect dus.

Nu komt dan eindelijk het minpunt. Onze testzes is een stationwagon, maar door de lijnen van de carrosserie is de bagageruimte niet mooi kubusachtig maar eerder hoekig. Daar verlies je heel wat nuttige ruimte.

Serieus mensen: deze Mazda6 doet nauwelijks of helemaal niet onder voor auto's van merken als Audi of BMW.  Of je hem mooi vindt of niet, is verder een kwestie van smaak en beleving. De Mazda6 Sportbreak kost vanaf 29.990 euro. Deze versie kost vanaf 43.490 euro.
image/jpeg
  

| Disclaimer