Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda6 Sportbreak 2.2 CiTD GT-M


image/jpeg

 

De gloriedagen van de Mazda 626 in het zakelijke segment liggen al weer heel wat jaren achter ons. De rol die het merk er nu in speelt, lijkt een beetje onzichtbaar, terwijl de huidige Mazda6 beslist beter verdient. Op stap met de sportieve GT-M uitvoering met de nieuwste dieselmotor.

 

Net als voorheen is de Mazda6 verkrijgbaar in drie carrosserievarianten: een sedan, de hatchback en de Sportbreak. Wat formaat betreft ontlopen ze elkaar niet veel, de Sportbreak is slechts 3 cm langer dan de andere twee. De carrosserievorm is zeer geslaagd. De auto heeft strakke lijnen, combineert dat met brede, bolle vormen en komt sportief en tegelijk elegant over. Chroom en aluminium worden gebruikt om diverse details te accentueren zoals de omlijsting rond de zijruiten, de dakrails en de bijzonder vormgegeven behuizing van de mistlampen onderin de voorbumper. Deze is overigens specifiek voor de GT-M uitvoering, de meest sportief uitgedoste in de reeks. De auto staat op 18-inch lichtmetalen wielen die de uitstraling veel goed doen.

 

Mechanisch principe

Ook in het interieur heeft Mazda z’n zaakjes goed op orde. De kleurstelling is vooral zwart met grijs en verschillende metaalkleurige accenten. De GT-M beschikt over een bekleding van leer met stof. De stoelen zorgen voor een goede zijdelingse steun en zijn gemaakt voor het rijden van lange afstanden. De verstelbaarheid is in alle richtingen naar behoren en prettig is ook de verstelbare middenarmsteun. Samen met het in twee richtingen verstelbare stuur kan het overgrote deel van de automobilisten een prima zitpositie in de Mazda vinden. Het neerklappen van beide helften van de achterbank is een kwestie van trekken aan de hendels en het neerklappen is dan een logisch vervolg. Het resultaat is een nagenoeg vlakke laadvloer en een bagagevolume dat groeit van 519 tot 1.351 liter. De volledige bagageruimte is keurig bekleed en voorzien van handige sjorogen. Een ander grappig item is de rolhoes. Als de achterklep wordt geopend, beweegt deze automatisch mee omhoog volgens een eenvoudig mechanisch principe. Daar is over nagedacht!

 

Altijd bij de les

En dan komen we aan bij de nieuwe dieselmotor die Mazda breed inzet. Waar veel merken kiezen voor het ‘downsizen’ van hun motoren, zet Mazda juist een grotere viercilinder diesel in. Deze levert meer vermogen dan de bestaande 2,0-liter en komt zo ook aan betere prestaties, maar tegelijk blijft het brandstofverbruik op hetzelfde niveau. Er zijn twee vermogensvarianten, één van 163 en in ons geval de meest krachtige van 185 pk. Dat is meer dan voldoende, zeker gezien het uitstekende koppel van 400 Nm al bij 1.600 toeren. Zonder veelvuldig door de zes versnellingen te hoeven schakelen is de krachtbron altijd bij de les. In 8,5 seconden accelereert de Sportbreak naar de 100 en topt op 216 km/h. Je hoeft maar naar de aluminium pedalen te kijken of de auto is al weg. Vooral bij constante snelheden is de motor zo stil, dat je in het begin echt even goed na moet denken over de zesde versnelling. Die wordt gemakkelijk vergeten. We noteerden een gemiddeld verbruik van net boven de 1 op 15 en dat is gezien cilinderinhoud, prestaties en formaat van de auto uitstekend. De Mazda6 Sportbreak met deze motor weegt 1.510 kg. Geen lichtgewicht, maar dat zou nog veel meer geweest zijn als Mazda bij de ontwikkeling niet op de pondjes had gelet. De Mazda6 Sportbreak met de 185 pk sterke 2,2-liter diesel in GT-M uitvoering kost € 39.140,-. De luxueuze GT-L uitgave onder meer met volledig lederen bekleding kost duizend euro meer en de 163 pk versie is er als TS en Business voor respectievelijk € 33.640,- en € 35.640,-. Het prijsverschil met de sedan bedraagt € 1.000,-!


image/jpeg


  

| Disclaimer