Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mazda CX-3


image/jpeg

 

Eigenzinnig


Mazda is gewoon een lekker eigenzinnig merk dat altijd zijn eigen koers vaart. Het beste bewijs hiervoor is natuurlijk de Mazda MX-5, de beste, betaalbaarste en populairste sportieve tweezitter ter wereld. Nu heeft Mazda weer de CX-3, een compacte SUV, die wij een week mochten lenen.
Eigenzinnig is de motor. Mazda doet niet aan downsizing en onze CX-3 is uitgerust met een tweeliter benzinemotor zonder turbo. Dat is naar de huidige maatstaven gigantisch groot. Je zou dan verwachten dat de auto wel een slokje lust, maar niks van waar. Wij rijden 1 op 15, maar wel met een pittige motor die zijdezacht is. Een verademing na alle geknepen twee- en driecilinders van de concurrentie. Overigens heeft Mazda ook een dieselversie met een 1.5-liter motor die wel een turbo heeft.
Ook eigenzinnig is de vormgeving. De neus lijkt erg veel op die van de Mazda 2 en als we toch vergelijken lijkt de CX-3 op een opgepimpte 2: hoog op de wielen en een iets hogere daklijn. Maar het resultaat is prachtig, als een boze opgeblazen kikker. Qua eigenzinnigheid valt hij, wat ons betreft, alleen maar te vergelijken met de Nissan Juke.
Die frivoliteit krijg je niet voor niks. Door de lange neus zit de chauffeur ver naar achteren, en vanwege de grote achterdeuren zitten lange chauffeurs dan naast de deurstijl. De ruimte achterin valt helemaal niet tegen, maar dat gaat weer ten koste van de kofferbak die niet echt overhoudt. Ook de achterzijruiten zijn aan de kleine kant. Het levert een auto op die helaas wat onoverzichtelijk is geworden, maar wel met genoeg ruimte (en deuropening) voor alle passagiers.

Rijden is een feest, althans wanneer je vooruit rijdt en niet hoeft achteruit in te parkeren. De zesbak schakelt erg prettig en de algehele bediening is makkelijk. Het stuur is prettig communicatief. Een klein minpuntje zijn de stoelen die weinig zijdelingse steun geven en omdat de auto door zijn extra hoogte iets meer overhelt in de bochten, schuif je dus wat door je stoel. Nou ja, coureurs zeggen vaak dat je een auto aanvoelt met je kont, dus wat betreft zit je goed in de CX-3. Een enorm pluspunt is de middenconsole met veel aansluitingen en aflegplek voor iPads en telefoons en dergelijke.

Hij ziet er geweldig uit en rijden is een feest. Voor  mensen die de CX-5 te groot vinden en de 2 te laag of te gewoontjes (wat ie niet is, maar allez) is de CX-3 een onvervalst mooie en oorspronkelijke auto.

De CX-3 is ook leverbaar als diesel en hij is uit te rusten met vierwielaandrijving. Hij is leverbaar vanaf 20.990 euro.

image/jpeg
  

| Disclaimer