Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mercedes-Benz E 220 CDI


image/jpeg

 

26-10-2009 - tekst Willem de Volder 

Wat zou Mercedes zijn zonder zijn vertrouwde E-Klasse, een auto die over de hele wereld wordt verkocht en staat voor de basiswaarden van het merk. Een nieuwe E-Klasse is niet zomaar een opvolgend model, maar een minutieus uitgewerkt proces vanwege de hoge verwachtingen van de klantengroep.

 

Soms lijkt een nieuwe E niet meer of minder dan een evolutie van zijn voorganger, maar als we dat bij deze E-Klasse zouden beweren, doen we de auto beslist te kort. Overigens is de verandering aan de voorkant al meteen zichtbaar. Onze E220 CDI heeft namelijk een compleet anders vormgegeven front. Daar prijkt nog steeds de vertrouwde grille, maar de dubbel uitgevoerde koplampen zijn veel hoekiger van vorm. Dagrijverlichting behoort inmiddels tot de standaarduitrusting en ons testexemplaar heeft de meest eenvoudige versie daarvan. In de bumper zijn aan weerszijde twee ronde lampen opgenomen, waarvan de buitenste bij ingeschakeld contact altijd branden. De duurdere versies hebben LED-dagrijverlichting in een meer fantasievolle vorm. Het profiel toont vertrouwd, waarbij we een stijlmix zien van de vorige E-Klasse, de huidige C-Klasse en - vanwege het knikje in de achterschermen - ook de verre voorloper van de E-Klasse, de 170V uit 1947.


image/jpeg


Logisch
De 4,87 meter lange E-Klasse biedt goede volumes. Dat begint al bij de bagageruimte van 540 liter. Vervolgens een achterbank waar twee tot zelfs drie volwassenen genoeg ruimte vinden. Ook voorin zal niemand zich gestraft voelen. De stoelen ondersteunen beter dan we van oudere E-Klasses gewend zijn. Het dashboard is opmerkelijk vlak, wat een ruimtelijk effect heeft. Het instrumentarium bestaat uit drie ronde klokken met groot in het midden de snelheidsmeter. Middenin een digitaal scherm voor alle functies van de boordcomputer, maar ook de kilometerteller. De opbouw van de middenconsole is zeer logisch. Mercedes heeft veel werk gemaakt van het exact daar plaatsen van de bedieningselementen, waar de bestuurder ze ook verwacht.

Souplesse
Bij de nieuwe E-Klasse ligt de nadruk op efficiënte viercilinder motoren. De nieuwe dieselreeks heeft een cilinderinhoud van 2.143 cc en daaruit worden verschillende vermogens gedestilleerd. Aan de basis staat de E200 CDI met 136 pk en 360 Nm en aan de bovenkant de E250 CDI die 204 pk levert en aan 500 Nm komt. Onze E220 CDI past daar keurig tussen met 170 pk en een fors koppel van 400 Nm, dat bovendien tussen 1.400 en 2.800 tpm volledig beschikbaar is. Hij is voorzien van een vijftraps automaat die zijn overbrengingen keurig over het snelheidsbereik heeft verdeeld. Het schakelen verloopt uitermate soepel. In acht seconden accelereert de E naar de 100 km/h en hij heeft een topsnelheid van 229 km/h. Het gemiddelde verbruik ligt vanwege de automaat wat hoger en daarom heeft deze combinatie een B-label, waar de handgeschakelde versie wordt bekroond met een A-label. In de praktijk komen we op een gemiddelde van 1 op 13,5. De Mercedes E220 CDI kost € 49.900,- met handgeschakelde zesbak en komt op € 53.542,- met de vijftraps automaat.


image/jpeg


  

| Disclaimer