Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mercedes-Benz C 180


 

24-05-2011 - tekst Wim Kamerbeek, foto's Alex Kamerbeek

Mensen zijn rare wezens. Bij het uitkiezen van een auto kijken ze niet in de eerste plaats naar wat ze zelf mooi vinden, oftewel ze gaan niet af op hun eigen perceptie. Nee, ze vragen zich af wat de buurman er van gaat zeggen, wat de collega’s bij de koffieautomaat er over zullen opmerken en of klanten/zakenrelaties zo’n auto wel zullen pruimen. Sociologen noemen dit de perceptie van de perceptie. Kijk, en een vrouw die haar trouwjurk uitkiest, moet zich daar vooral wél druk over maken. Maar een man die een auto zoekt, hoort daar maling aan te hebben. Toch? 

Het is een lange inleiding voor een verhaaltje over de Mercedes-Benz C-Klasse, maar hij is onvermijdelijk. Als mijn baas me rond de 37.000 euro gaf om een auto uit te zoeken, zou ik deze C 180 nemen. Mijn buurman zou zich afvragen waar ik het van doe, mijn collega’s zouden zich anoniem in hun voorspelbare accountmanagersbakken blijven voortbewegen en mijn interviewkandidaten zouden er vast ook wel iets van vinden. Maar de allerbelangrijkste ben ik zelf. Want ik rijd in een heerlijke auto, gebeeldhouwd uit Teutoonse degelijkheid. En dat ie een veel duurder imago heeft dan hij werkelijk kost, is hun probleem en mijn voordeel. 

 


Koffiekopje 
Deze auto is vooral rustgevend. De elektrisch verstelbare stoelen zitten heerlijk breed, de middenconsole met muisknop is echt heel groot, maar dat betekent ook dat je er je elleboog goed op kwijt kunt. De Tempomat, de moeder van alle cruisecontrols, zit nog steeds op dezelfde plek. Het gaspedaal heeft als eigenaardigheid dat je wat meer kracht moet zetten dan bij andere auto’s. De 1,8-liter benzinemotor is sterk en snel genoeg voor alle soorten gebruik, maar mede door wat het stugge gaspedaal rijdt de auto rustig met mooie gelijkmatige snelheid. Hij hangt niet aan zijn gaspedaal. Als ik mijn baas nog wat meer geld uit zijn zak kon kloppen, zou ik echter de automatische zevenbak kiezen, want de motor houdt niet zo van lage toerentallen en je moet best veel schakelen. Met deze auto kun je met gemak honderden kilometers per dag rijden. De hele auto voelt direct vertrouwd aan en alle instrumenten en knoppen zitten precies op de plek waar je ze verwacht. Eén uitzondering daarop is de richtingaanwijzer. Om verwarring met het stokje van de Tempomat te voorkomen, is hij wat lager geplaatst dan je hem verwacht. Kwestie van wennen. Ook even wennen: op het instrumentenpaneel verschijnt regelmatig een tekeningetje van een dampend koffiekopje. Nee, geen Senseo in het dashboardkastje. Het is de Attention Assist die signaleert wanneer je rijstijl slaperig wordt en je dus beter een koffiepauze kunt nemen.

 

Nadrukkelijke blikken
Onze versie draagt het etiket BlueEfficiency. Dat betekent onder meer dat ie een schakelindicator heeft en een start/stop-systeem. Dat laatste werkt feilloos. De auto slaat in een flits aan wanneer je de koppeling weer intrapt, maar ik blijf erbij dat je daarmee nauwelijks brandstof bespaart. Misschien dat u er in uw favoriete dagelijkse verkeersopstopping meer mee weet te besparen. Want in Nederland verkeer je wel de halve dag in de file, maar eigenlijk sta je nooit langer dan een paar seconden stil. Da’s net lang genoeg om al die nadrukkelijke blikken te negeren die een Mercedes-Benz oproept.

 

 

 


  

Mercedes-Benz C 180

Limousine

 

Prijs

37.757 euro

 

Vermogen

156 pk bij 5.000 t/min

 

Koppel

250 Nm bij 1.600 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

157 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,0 sec

 

Topsnelheid

225 km/h

 

Bagageruimte

475 liter

 


| Disclaimer