Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet


 

01-11-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Mercedes-Benz heeft zijn sporen in het cabrioletsegment al lang verdiend. Maar Mercedes zou Mercedes niet zijn als er geen nieuwe maatstaven worden gezet. In het geval van de nieuwe E-Klasse Cabriolet praat de fabrikant zelfs over een vier seizoenen-cabrio. Spannend!

 

Mercedes-Benz heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van stijlvol en comfortabel cabriorijden. De open versie van de CLK heeft de afgelopen twaalf jaar een uitstekende staat van dienst opgebouwd, maar voldeed niet meer om in de top te blijven meedoen. De CLK is zelfs geheel van het toneel verdwenen en het is tegenwoordig de E-Klasse Cabriolet die de concurrentie het nakijken moet geven. Qua uitstraling maakt de nieuweling in ieder geval meteen een geweldige indruk. Elk detail van het koetswerk is doordacht, het design is tijdloos en hij straalt één en al klasse uit. In het luxueuze en hoogwaardige interieur vinden we hetzelfde dashboard dat in de E-Klasse Limousine al werd geprezen. De opbouw van de middenconsole is zeer logisch, waarbij veel aandacht is besteed aan het exact daar plaatsen van de bedieningselementen waar de bestuurder ze ook verwacht. De meervoudig verstelbare stoelen krijgen overigens de meeste punten toegekend, want wat zitten die ongelooflijk goed.

Aircap
Waar de meeste autofabrikanten tegenwoordig kiezen voor een hardtop, heeft Mercedes-Benz wederom gekozen voor een (compact opvouwbare) softtop. Daarmee garandeert de E Cabriolet niet alleen een minimale bagageruimte van 300 liter, maar brengt hij tevens het authentieke cabriogevoel met zich mee. In twintig seconden verandert de E Cabriolet van gedaante, wat zelfs tot een snelheid van 40 km/h mogelijk is. Bovendien is de kap 2,3 centimeter dik, waardoor de warmte- en geluidsisolatie bij gesloten toestand niet voor de E Coupé onder doen. De E Cabriolet is tevens uitgerust met een zogenoemde Aircap: een windgeleider boven de voorruit die middels een druk op de knop omhoog schuift. Samen met de twee achterste hoofdsteunen die eveneens omhoog schuiven, wordt het windgeruis aanzienlijk verminderd. Zelfs bij een snelheid van 100 km/h blijkt dat je achterin nog altijd bent verzekerd van een nagenoeg geruisloze rit. Dan is er nog de inmiddels bekende Airscarf-verwarming die warme lucht in je nek blaast, indien gewenst. De combinatie van Aircap, Airscarf en stoelverwarming maakt een windschot achter de voorstoelen overbodig en bij lagere buitentemperaturen is het bovendien nog steeds heerlijk om met het dak open te rijden.

 



350 CGI
Wij reden met de E 350 CGI BlueEFFICIENCY, voorzien van een direct ingespoten 3,5-liter V6-benzinemotor. Met 292 pk en 365 Nm die achter het gaspedaal schuilgaan, hebben we vanzelfsprekend niets te klagen. Binnen zeven seconden schiet hij van 0-100 km/h en een fractie later bevind je je al op hoogst illegale snelheden. Ook het gemiddelde brandstofverbruik dat met zo’n 9,5 l/100 km prima binnen de perken blijft, mag genoemd worden. Verder schakelt de zeventraps automaat subliem en biedt het onderstel enorm veel grip. Ten opzichte van de Audi A5 (quattro) en de BMW 3 Serie Cabriolet is de E Cabriolet de minst sportieve. In de Mercedes is het echter puur comfort wat de boventoon voert.

70 mille
Na een aantal dagen sturen begrijpen we waar de term ‘vier seizoenen-cabrio’ vandaan komt. De E Cabriolet is toonaangevend in zijn segment, hij is één van de fijnste modellen om open mee te rijden en de kwaliteit van de kap is dermate hoog, dat hij letterlijk 365 dagen per jaar intensief kan worden gebruikt. De prijzen van de Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet lopen uiteen van 51.900 (E 200 CGI) tot 96.399 euro (E 500). De E 350 CGI verlaat voor minimaal 69.899 euro de showroom.


 


  

Mercedes-Benz E 350 CGI BlueEFFICIENCY Cabriolet

  

Prijs

69.899 euro

 

Vermogen

292 pk bij 6.400 t/min

 

Koppel

365 Nm bij 3.000 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

8,8 l/100 km

 

CO2-uitstoot

206 g/km

 

Energielabel

E

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

6,8 sec

 

Topsnelheid

250 km/h

 

Bagageruimte

300 liter

 


| Disclaimer