Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mercedes-Benz SLK 200


 

25-08-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Er is en blijft een enorme vraag naar auto’s die slechts zijn gemaakt voor één doel: rijplezier. Een tweezits roadster is bij uitstek een model dat aan die behoefte voldoet en Mercedes-Benz heeft zijn troef compleet vernieuwd. AutoGids ging met de nieuwe SLK op zoek naar de zon!

 

De eerste generatie Mercedes-Benz SLK dateert alweer van vijftien jaar geleden. En je ziet hem nog steeds regelmatig rijden. Bovendien was dat een behoorlijk vooruitstrevende auto, want een compacte tweezits roadster met een elektrisch bedienbare hardtop was toen best bijzonder. Ook de nieuwste, derde generatie SLK beschikt over een aantal opvallende zaken. Te beginnen met het fraaie ontwerp met het neusje dat veel wegheeft van de SLS AMG. Dat maakt de SLK meteen tot een onderscheidende eyecatcher, want voorlopig is hij het enige model met deze voorpartij. Nog een mooie noviteit is het zogenoemde, optionele Magic Sky Control waarmee het glazen dakpaneel middels een druk op de knop donkerder of lichter kan worden gemaakt. Verder ademt het interieur sportiviteit en is het voorzien van kwalitatief hoogwaardige materialen. Zo zijn diverse details afgewerkt in geborsteld aluminium, de middenconsole in zwart glanzend essenhout en we zitten in stevige, lederen sportstoelen.

 

Sportiviteit
De Mercedes-Benz SLK is een roadster pur sang. Een laag zwaartepunt, de motor voorin, achterwielaandrijving en de wielen op de uiterste hoeken zorgen onherroepelijk voor een sportief rijgedrag. De SLK stuurt lekker direct, hij is wendbaar en door gecontroleerd gas te geven, kun je hem snoeihard door een bocht loodsen. Overigens draagt het optionele Dynamic Handling Package (1.642 euro) met aangepaste besturing en de mogelijkheid om de schokdempers in Sport te zetten bij aan het sportieve stuurgedrag. Toch heeft Mercedes-Benz in het geval van de SLK 200 gekozen voor een comfortabeler rijgedrag dan bijvoorbeeld een BMW Z4. De 1,8-liter viercilinder met mechanische compressor levert met 184 pk en 270 Nm ruim voldoende power. In zeven seconden spurt hij van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 237 km/h. Ook het geluid klinkt prima. Alleen de 7G-Tronic Plus-automaat reageert te traag om écht sportief te rijden.

Comfort
Maar het gaat niet altijd om sportiviteit. Aan de andere kant is de SLK 200 de zuinigste roadster in zijn segment en dat is te merken ook. Ons testverbruik rond 7,0 l/100 km is nagenoeg een liter meer dan de fabrieksopgave en dat is erg netjes. Mensen die een Mercedes-Benz SLK kopen, verwachten bovendien een sportieve wegligging in combinatie met veel comfort. En dat hebben de makers goed voor elkaar. Zo is ons testexemplaar uitgerust met Airguide (386 euro). Dit zijn twee plexiglas schermpjes achter de rolbeugels die je naar het midden kunt draaien om de turbulentie in de cockpit te verminderen. Dat werkt uitstekend. Zelf dusdanig, dat je bij 120 km/h nauwelijks in de wind zit, normaal met je buurman/vrouw kunt praten en de muziek niet keihard hoeft te zetten. Mocht de temperatuur iets te laag zijn, dan hebben we nog Airscarf. Via een ventilatierooster in de hoofdsteun wordt warme lucht in je nek geblazen, waardoor het ook ’s avonds laat, eventueel in combinatie met stoelverwarming, nog steeds heerlijk is om open te rijden. En zodra je het elektrisch bedienbare dak sluit (kan alleen stilstaand), zit je in een muisstille coupé met een kofferruimte van 335 liter die voor net zoveel rijplezier zorgt. De SLK 200 met automatische transmissie is leverbaar vanaf 49.650 euro. Wat je daadwerkelijk moet betalen, ligt geheel aan de hoeveelheid opties. Het behoorlijk uitgebreide exemplaar waar wij mee reden, kost namelijk 63.416 euro.


 

 

 

 

 

 

 


  

Mercedes-Benz SLK 200

BlueEfficiency

  

Prijs

49.650 euro

 

Vermogen

184 pk bij 5.250 t/min

 

Koppel

270 Nm bij 1.800 t/min

 

Transmissie

Zeventraps automaat

 

Gemiddeld verbruik

6,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

142 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

7,0 sec

 

Topsnelheid

237 km/h

 

Bagageruimte

225 - 335 liter

 


| Disclaimer