Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

MINI Countryman


 

02-12-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

De naam MINI heeft niets meer te maken met het formaat van de modellen. Al helemaal niet nu de Countryman is geïntroduceerd. MINI’s eerste vijfdeurs is een uitkomst voor iedereen die de hatchback of Clubman te compact vindt. Wij reden onze eerste kilometers met de nieuwe ‘reuze-MINI’.

 

Je hoeft geen kenner te zijn om te weten dat MINI sinds 2001 een enorme schare fans heeft opgebouwd. De compacte retromobiel is zelfs uitgegroeid tot een heuse culthit. De fantastische rijeigenschappen, de markante vormgeving en het unieke interieur zijn slechts enkele succesfactoren, maar er is ook een nadeel. Het probleem van de MINI hatchback zit ‘m in de beperkte ruimte. De zitruimte achterin, alsmede de bagage-inhoud is erg mondjesmaat. MINI ziet dan ook een aanzienlijk percentage klanten overstappen naar een ander merk, omdat dat na verloop van tijd gewoon meer ruimte wenst.

Échte MINI
Zodoende heeft MINI flink geïnvesteerd in een model dat bestaande klanten niet alleen vasthoudt, maar ook nieuwe klanten aantrekt. Het nieuwe, vierde model uit de stal van MINI luistert naar de naam Countryman. De eerste MINI met vier portieren is aanzienlijk groter dan de overige modellen, staat ietwat hoger op z’n poten en is er één uit de categorie crossover. Vanaf een redelijke afstand is meteen te zien dat er van het frivole design-DNA niets verloren is gegaan. De Countryman is een MINI pur sang en het interieur is vrijwel een kopie van dat uit de overige MINI’s.

Zitruimte
Zodra we één van de achterportieren openen, vinden we een achterbank waar twee volwassenen uitstekend kunnen zitten. Zonder meerprijs kan de achterbank van de Countryman tevens worden omgeruild voor twee aparte stoelen. In deze 2+2-configuratie is de zogenoemde ‘Center Rail’ een opvallende aanwezige. Deze rail loopt van voor naar achter door het gehele interieur, waar verschillende, verschuifbare items, zoals een telefoon- en bekerhouder, kunnen worden bevestigd. Verder kan er in de kofferbak minimaal 350 liter aan bagage worden weggestopt.

Sportief
Wie vanuit een driedeurs-MINI overstapt naar een Countryman, hoeft in ieder geval nauwelijks te wennen. Ondanks de hogere zit voelt het achter het stuur allemaal precies zoals we van MINI gewend zijn. De rijeigenschappen zijn nog altijd van hoog niveau, vooral als de Countryman is uitgerust met ALL4-vierwielaandrijving. Grip zul je zelden verliezen en het stuurgedrag is lekker sportief. Voor MINI-begrippen staat hij wat comfortabeler (en natuurlijk hoger) op zijn wielen, maar in het crossover-segment zijn er echter weinig concurrenten die een dergelijke, fijne mix van sportiviteit en comfort aanbieden. In het geval van de Cooper S Countryman heb je ook nog eens een vermogen van 184 pk onder je rechtervoet, waarmee je binnen acht seconden van 0-100 km/h knalt. Deze heerlijk sportieve motor heeft zich in de reguliere MINI Cooper S al duidelijk bewezen en ook in de Countryman zorgt hij voor één en al rijplezier.

Groen
Nu de Countryman het gamma van MINI heeft versterkt, verwachten we een grote groep nieuwe klanten die aan het merk zullen gaan snuffelen. Hij biedt alles wat MINI zo populair heeft gemaakt en voor een ruime en functionele auto hoeven ook bestaande klanten niet meer elders te zoeken. Bovendien vallen de voorwiel aangedreven, handgeschakelde One, One D, Cooper en Cooper D in de 20%-bijtellingscategorie. Dus ook voor de zakelijke markt vormt hij een eigenzinnig alternatief. De prijzen beginnen bij 24.460 euro en wie de meest aangeklede versie wenst, komt uit op zo’n vijftig mille.

 

 


  

MINI Cooper S Countryman  

 

Prijs

34.025 euro

 

Vermogen

184 pk bij 5.500 t/min

 

Koppel

240 Nm bij 1.600 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,1 l/100 km

 

CO2-uitstoot

143 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

7,6 sec

 

Topsnelheid

250 km/h

 

Bagageruimte

450 liter

 


| Disclaimer