Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mini John Cooper Works World Championship 50


image/jpeg

 

16-02-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

Vorig jaar, toen Mini zijn 50-jarige bestaan vierde, was het exact 50 jaar geleden dat John Cooper de constructeurstitel in de Formule 1 behaalde. Voor Mini een uitgelezen moment om een exclusieve jubileumeditie te introduceren. Alleen al bij het kijken naar de Mini John Cooper Works World Championship 50 wordt duidelijk dat we het hier hebben over dé ultieme gadget, maar wij gingen er ook mee rijden…

 

Mini en John Cooper, twee namen die onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden. Nadat racelegende John Cooper in 1959 de constructeurstitel in de Formule 1 binnensleepte, werkte hij mee aan diverse raceversies van de Mini. Mede door zijn inspanningen wist de klassieke Mini Cooper S zelfs drie maal de prestigieuze Rally van Monte Carlo te winnen. Ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Mini én dat het 50 jaar geleden was dat John Cooper zijn wereldtitel behaalde, besloot Mini om een bijzondere jubileumeditie van de snelste Mini ooit op de markt te brengen: de Mini John Cooper Works World Championship 50.

 

Uniek

De ‘World Championship 50’ is gebaseerd op de reguliere Mini John Cooper Works, maar of deze uitvoering al niet opvallend genoeg is, overtreft de jubileumeditie hem op alle fronten. Om te beginnen heeft deze speciale uitvoering de kleuren van John Coopers winnende auto uit 1959, namelijk ‘Connaught Green’. Met name de dikke bumpers, de sideskirts en de zwarte velgen zorgen voor een onderscheidende, supersportieve uitstraling. Verder is de World Championship 50 te herkennen aan zijn zwarte grille en diverse carbon onderdelen, zoals de buitenspiegels en de diffuser rondom de twee dikke uitlaatpijpen. Het bijzondere karakter van deze Mini wordt echter onderstreept door de handtekening van John Cooper op de motorkap en een uniek serienummer (in dit geval 129) op de voorschermen. De Mini JCW World Championship 50 is al met al een verschijning die niet om aandacht verlegen hoeft te zitten. Het interieur is daarentegen wat minder schreeuwerig. De cockpit is zeer vergelijkbaar met die van alle andere moderne Mini’s, echter zijn ook hier weer diverse delen afgewerkt met carbon, aan de rechterkant van het dashboard vinden we wederom een handtekening van John Cooper en de goedzittende, zwartlederen sportstoelen zijn afgewerkt met een rode bies.

 

image/jpeg

 

Als een raket

Onder de motorkap vinden we dezelfde krachtbron als in de reguliere Cooper Works. Deze 1,6-liter turbo levert 211 pk en een maximum koppel van 280 Nm, wat niet misselijk is voor een dergelijk kleine auto. Zodra je het gaspedaal intrapt, wordt je dan ook meteen wakker geschud. Deze Mini accelereert werkelijk als een raket. Een sprint van 0-100 km/h vergt 6,5 seconden en het maakt niet uit welke snelheid of in welke versnelling je rijdt, zodra je het gas vol intrapt, schiet je er meteen vandoor totdat de top van 238 km/h wordt bereikt. Dat de twee voorwielen het zwaar te verduren hebben tijdens het accelereren – met name in de eerste twee versnellingen – is ook goed te merken aan het stuur. Het zogenoemde ‘torque steering’ is moeilijk te onderdrukken met zo veel kracht op de voorwielen en het zorgt ervoor dat je stuur alle kanten op trekt. Hierdoor wordt de bestuurder nogmaals herinnert aan het feit dat dit geen doorsnee Mini is. Dit is gewoon karten op de openbare weg! Ook een groot compliment voor de voorbeeldige wegligging en de goedschakelende zesbak. De JCW World Championship 50 komt overigens het best tot zijn recht in de sportstand, waarmee de gasrespons, de demping en de besturing straffer worden afgesteld. De Mini John Cooper Works World Championship 50 is een auto om lekker mee te spelen. De snelheidsbeleving is namelijk gigantisch, alsmede het heerlijke gebrul van de uitlaat.

 

Prijzig

Maar deze Mini kent ook een aantal nadelen. Op de eerste plaats is hij dermate compact dat de ruimte achterin en vooral in de kofferbak erg beperkt is. Omdat de demping zonder sportstand al keihard is afgesteld, is het comfort ver te zoeken. En dan hebben we het niet eens over de prijs van een slordige € 60.000,- gehad. Maar de kopers van deze Mini vinden dat kennelijk wat minder belangrijk, aangezien deze gelimiteerde jubileum uitvoering (500 exemplaren) in Nederland al is uitverkocht. Het gaat bij dit soort auto’s om de beleving en zijn bijzondere, unieke karakter. Hij is technisch en kwalitatief dik in orde en hij zorgt bovendien voor een glimlach van oor tot oor.

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg

 

image/jpeg


  

| Disclaimer