Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mini One


image/jpeg

 

28-08-2009 - Met ronde vormen en guitige smoeltjes krijgen veel modellen van Mini regelmatig het stempel ‘vrouwenauto’ toebedeeld. Toch zijn er genoeg stoere mannen die toegeven dat ze er best een zouden willen hebben. Blijkbaar bezitten ze genoeg charmes om beide geslachten te bekoren. We reden de Mini One 55 kW om te zien of ook deze Mini onze harten sneller kan laten kloppen.

 

Plaatsnemen in de Mini One is, hoewel dat met dit weer niet nodig is, vergelijkbaar met het aantrekken van een warme trui. En, hij past in feite iedereen. Met andere woorden, je voelt je er direct in thuis. Ook deze One heeft de kwalitatieve standaard die we van Mini mogen verwachten. Vooral herkenbaar is de grote ronde snelheidsmeter in het midden van het dashboard, die dat inmiddels veelgeroemde, cockpit gevoel oproept. Waar de bediening van de elektrische ramen zich bij veel andere auto’s in de armleuning van het portier bevindt, is die bij Mini juist ook in de middenconsole verwerkt. Leuk detail is dat het hier niet gaat om drukknopjes, maar om knoppen die iets weg hebben van een schakelaar, zodat je voelt als een piloot in je eigen Mini One.

Rap
Niet alleen het interieur en het uiterlijk zijn typisch Mini, ook de rijeigenschappen doen van zich spreken. Dat wil zeggen, de wegligging is lekker stabiel voor dit formaat auto en de besturing voelt stevig aan. Eventuele oneffenheden in de weg hebben dan ook geen invloed op het rijgedrag. Onder de motorkap van de Mini One 55 kW schuilt 75 pk aan vermogen in de vorm van een 1,4-liter benzinemotor, die is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten. Dat blijkt voldoende om mee te komen met de rest van het verkeer en bij het stoplicht toch nog rap weg te zijn.

Bijtelling
Misschien wel het leukste aan deze One is dat hij rijplezier combineert met zuinige verbruikscijfers. Gemiddeld verbruikt hij slechts 5,3 liter benzine op 100 kilometer, dus met een tankinhoud van 40 liter kom je een heel eind. Daarnaast heeft de One 55 kW een CO2-emissie van 128 gram per kilometer. Dankzij deze gunstige waarden heeft hij een groen energielabel B gekregen en hoeft er sinds januari van dit jaar maar 20% bijtelling voor neergelegd te worden. Dit zorgt ervoor dat je uitkomt op een leasetarief van € 314,-. Zo is de One niet alleen privé, maar ook zakelijk interessant.


Meer dan standaard
De Mini One is al verkrijgbaar voor de scherpe prijs van € 17.855,-. Wil je echter iets meer dan standaard, dan kun je kiezen uit de lange lijst met opties, waar onder meer automatische airco, stoelverwarming, een navigatiesysteem en Bluetooth op te vinden zijn. En, dat zijn toch al gauw dingen die comfortverhogend werken. Maar, het is niet alleen mogelijk je Mini One uit te rusten met allerlei technische snufjes en luxeproducten, je kunt hem ook ‘eigen’ maken door te kiezen voor een gepersonaliseerd uiterlijk. Hiertoe kun je kiezen uit een pallet aan carrosseriekleuren en kun je het dak van een aparte tint laten voorzien. Maar, hoe je het ook wendt of keert en van welke kant je hem ook bekijkt, de Mini One blijft een leuke verschijning. Het feit dat hij nu ook verkrijgbaar is met slechts 20% bijtelling, maakt hem alleen maar verleidelijker.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer