Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Mitsubishi ASX


 

13-09-2010 - tekst Nile van Leeuwen 

Na het succes van de Outlander kon een kleinere variant niet uitblijven. Compacte crossovers zijn op ons continent immers razend populair en de ASX vormt voor Mitsubishi dan ook een belangrijke aanvulling op het Europese modellengamma. Bovendien profiteert hij als eerste van een nieuwe diesel.

 

Het sportieve broertje van de Outlander rijdt al een tijdje rond in Japan, maar sinds juni staat de ASX ook op Europese bodem en vult hij het gat tussen de Lancer en de Outlander. De trend van ‘een maatje kleiner’ en de populariteit van bijvoorbeeld de Nissan Qashqai is Mitsubishi natuurlijk niet ontgaan. De nieuwe ASX is het model waarmee de Japanse autofabrikant flink wil scoren. Aan de vormgeving zal het niet liggen, want de ASX ziet er behoorlijk stoer uit. De enorme Jet Fighter-grille die Mitsubishi’s familiegezicht vertegenwoordigt, geeft de ASX een krachtig voorkomen. Mede daardoor oogt hij wat groter dan hij in werkelijkheid is.

Primeur
Bovendien is de ASX de eerste die beschikt over een compleet nieuwe 1,8-liter DI-D common-rail dieselmotor. Met een vermogen van 150 pk en een koppel van 300 Nm onder je rechter voet presteert de ASX opvallend goed. Omdat de volledig uit aluminium opgetrokken zelfontbrander pas na zo’n 1.750 toeren echt op gang komt, word je keer op keer getrakteerd op een abrupte, flinke duw in je rug en een luid fluitende turbo. Binnen tien tellen schiet de ASX van 0-100 km/h, maar vooral de tussenacceleratie is enorm. We twijfelden zelfs even aan het opgegeven vermogen, want hij voelt gewoonweg sterker dan hij op papier is. Bij het wisselen van verzet tijdens een vlotte acceleratie moet het blok wel even naar adem happen, want na een duidelijke onderbreking accelereert de ASX pas door. Ook in de zesde versnelling zit de vaart er goed in, waardoor terugschakelen op de snelweg vrijwel niet nodig is. Des te opvallender is het brandstofverbruik. Na een week sturen kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km. En geloof ons, we hebben er zéker geen zuinigheidswedstrijd van gemaakt. Sterker nog, bij een snelheid van 140 km/h op cruise control toont de boordcomputer nog altijd een keurig verbruik rond de 6,0 l/100 km. De diverse brandstofbesparende maatregelen die Mitsubishi onder de noemer ClearTec toepast, werpen duidelijk hun vruchten af.

Ideale mix
Nadat we positief werden verrast door de dieselmotor, blijkt de ASX ook gewoon prima te sturen. Deze voorwiel aangedreven crossover vertoont de rijeigenschappen van een Mitsubishi Lancer, maar met de overzichtelijke hoge zit van een Outlander. Zodra we gretig een bocht insturen, is er van overhellen nauwelijks sprake en op slecht wegdek doen de schokbrekers goed hun werk. Verder biedt hij achterin voldoende zitruimte voor drie personen en met een minimale bagage-inhoud van 419 liter kwalificeert de ASX zich meteen tot prettige familieauto. De gebruikte materialen van het dashboard, dat veel overeenkomsten vertoont met dat van de Outlander, zijn niet van een torenhoog niveau en her en der zelfs akelig krasgevoelig. Anderzijds biedt de ASX 1.8 DI-D ClearTec Intense een zeer complete uitrusting voor een bedrag van 29.999 euro. Vooral in vergelijking met zijn directe concurrenten heb je erg veel waar voor je geld. Tevens is er een 117 pk sterke 1,6-liter benzinemotor met een B-label te verkrijgen vanaf 21.449 euro.


 

 

 

 


  

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D ClearTec Intense

 

Prijs

29.999 euro

 

Vermogen

150 pk bij 4.000 t/min

 

Koppel

300 Nm bij 2.000 t/min

 

Transmissie

handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

5,5 l/100 km

 

CO2-uitstoot

145 g/km

 

Energielabel

D

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

9,7 sec

 

Topsnelheid

200 km/h

 

Bagageruimte

419 liter

 


| Disclaimer