Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan 370Z


image/jpeg

 

16-03-2010 - tekst Toine Damo 

Pakweg 60.000 euro te besteden voor een auto? Koop dan de Nissan 370Z.


Wie herinnert zich de 350Z, zijn illustere voorganger, niet? Nissan verbaasde vriend en vijand met dit model. Want, Nissan staat in Europa niet echt bekend om zijn sportieve imago. Toch wist het Japanse merk met de 350Z een auto in de markt te zetten, die alom gerespecteerd werd. Niet alleen het design klopte, ook de rijeigenschappen waren bovengemiddeld in deze klasse. Wat veel mensen echter niet weten, is dat Nissan geen groentje is in het fabriceren van snelle auto’s. Zo schonk het merk bijvoorbeeld de Skyline en de GT-R het levenslicht. In Nederland wordt laatstgenoemde wel officieel geïmporteerd, de Skyline vond zijn weg naar ons land via het grijze circuit. Dat Nissan van wanten weet, blijkt wel weer. De 370Z klopt. Observeer ‘m en je weet genoeg. Design zegt namelijk veel, zoniet alles. De 370Z oogt gedrongen. De gespierde contouren zijn toe te schrijven aan urenlang vertoeven in de sportschool, zo lijkt het. De uitgeklopte wielkasten zijn stoer. Met name recht van achter komt hij over als een mannetjesputter. Een dikke kont met een uitlaat aan weerszijden. In de basis lijkt hij sterk op de 350Z, al zijn de koplampen en achterlichten bijvoorbeeld spannender vormgegeven dan voorheen. De witte kleur staat hem overigens fantastisch. Het interieur is min of meer te vergelijken met de buitenzijde: opvallend, maar niet té. Zo hoort een Japanse sportwagen eruit te zien.

 

Vinger in de pap

Wie achter het stuur kruipt, herkent direct dat de 370Z bedoeld is als stuurmansauto. De toerenteller is namelijk prominent in het midden van de klokkenwinkel geplaatst. Verder is de zitpositie laag, het stuurwiel klein en afgeplat, de pook wat hoger geplaatst en kennen de ramen rondom een relatief klein oppervlak. Zo is de snelheidssensatie optimaal, al heeft de krachtbron uiteraard ook een behoorlijke vinger in de pap. Onder de lange motorkap huist een 330 pk sterke 3.7 V6. De typeaanduiding is, zoals u wellicht al bemerkt heeft, ontleend aan de literinhoud. Onze testauto is voorzien van een sequentiële automaat, die zeven trappen telt. Met een standaardsprint van 5,6 seconden is hij daarom een fractie langzamer dan de manueel schakelende 370Z. Desalniettemin snelt hij er buitengewoon accuraat vandoor. Geef de pook in ‘D’ een zet naar links en je mag de versnellingsbak zelf orders geven via de peddels achter het stuur. Zo wordt het rijden absoluut nog spectaculairder, we schakelen immers graag wat later op. Hoger in toeren klinkt een heerlijk rauwe brom en terugschakelen gaat gepaard met een automatisch geregelde stoot tussengas. Dit is het echte werk. Omstanders kijken dan ook verschrikt om, wanneer wij het gaspedaal vloeren.

 

Genieten

Een vermogen van 330 pk op de achterwielen bij een gewicht van 1.508 kg is nogal wat. Daarom is het goed dat zoiets als ESP bestaat. Zelfs met dit corrigerende systeem aan, laat hij een aanzienlijke sliphoek toe. Dat geeft aan dat Nissan graag ziet dat je ervan geniet. Wie echter weet wat een dergelijk vermogen inhoudt en meer dan gemiddeld ervaring heeft opgedaan in het controleren ervan, zal de verleiding niet kunnen weerstaan om het uit te schakelen. Op nat wegdek blijft het echter zelfs voor de meest geoefende bestuurder oppassen geblazen. De kont is zeer beweeglijk, waardoor adequaat tegensturen en een gedoseerd gaspedaalgedrag geboden is. Uit alles blijkt dat de Nissan 370Z bedoeld is om mee te sturen, kortom: het is een échte sportauto. En dat vanaf € 59.400,-. Gewoon een heel goede deal.

 

image/jpeg


  

| Disclaimer