Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan Evalia


image/jpegVoord-E-lig


Sterker nog: wie besluit zo'n elektrische Nissan aan te schaffen, krijgt een heleboel voordeeltjes, mede afhankelijk van de gemeente waar hij is gevestigd. De brandstofkosten lopen terug naar rond de 5 cent per kilometer en het onderhoud zou met wel 40 % goedkoper worden. Op veel plekken kunt u extra makkelijk parkeren. Binnensteden die op slot gaan voor vieze auto' s blijven bereikbaar. Alleen maar voordelen dus. Waarom rent dan niet iedereen naar de winkel om een elektrische Nissan aan te schaffen? Twee woorden: actieradius en opladen.

Laten we om te beginnen vaststellen dat de e-NV200 prima rijdt. Hij is makkelijk in de omgang, hij stuurt uitermate prettig met veel gevoel, accelereert heel behoorlijk, hij heeft zeeën aan ruimte, de afwerking is meer dan behoorlijk en de auto maakt over het algemeen een solide en betrouwbare indruk. Uiteraard is het heerlijk stil aan boord. Het enige minpunt is dat het onderstel is afgestemd op rijden met lichte belading. Leeg is de achteras wat springerig.
De auto is volledig elektrisch. Het laden gaat via een klepje aan de voorkant. Allemaal heel makkelijk. Dat klepje geeft de auto een prachtig aangezicht; veel mooier dan het grilletje van de benzineversie. Er zitten twee snoeren bij de auto: een voor de laadpaal en een voor een normaal stopcontact. Als hij helemaal opgeladen is, geeft het schermpje een bereik aan van 134 kilometer. Dat bereik is echter niet helemaal betrouwbaar, vooral bij snelheden boven de 90 à 95 km/u loopt de actieradius snel terug. In de stad, waar je vaak moet remmen en optrekken, klopt het stroomverbruik wel goed met de actieradius op het scherm. Bij benzine-auto's is dat juist andersom. Die verbruiken op de snelweg aanzienlijk minder dan in de stad.
Die 134 kilometer zou voor de meeste dagen genoeg moeten zijn, maar je hebt ook wel eens dat je verder weg moet of een gecombineerde rit moet maken. In een week testen hebben we ondervonden dat er op veel meer punten dan je denkt, mogelijkheden zijn om te laden. Zo hadden we de auto geparkeerd bij een wegrestaurant bij Delft (we reden met iemand mee naar Amsterdam) en kwamen er pas bij het ophalen achter dat we twintig meter van een snellaadpaal afstonden. De navigatie geeft aan waar er laadpalen staan, maar weet natuurlijk niet of de paal bezet is. Dat is hopelijk de volgende stap. Het laden gaat niet echt snel. Je gaat er niet naast staan wachten, tenzij je echt zonder stroom zit. In een week komen we diverse keren in de problemen, overigens zonder dat we echt niet meer verder kunnen, maar met wat meer ervaring waren die allemaal te voorkomen geweest. Een wijze les is deze: als je de auto kunt opladen, laad hem dan op, al is het maar voor een kwartiertje. Tenzij je precies weet wat je de rest van de dag moet doen.

Voor wie is de elektrische Nissan-bus dan geschikt? Mensen of bedrijven die in een stedelijke omgeving zitten en geen lange stukken snelweg berijden, chauffeurs die niet te beroerd zijn om de auto vaak bij te laden, mensen die graag hun verstand gebruiken en het leuk vinden om te besparen, OF mensen die altijd dezelfde routes rijden en weten dat ze genoeg hebben aan die 134 kilometer. Zowel de personenversie (e-NV200 Evalia) als de bestelwagenuitvoering (e-NV200) zijn dan fijne, voordelige en betrouwbare auto's.

De personenversie kost vanaf 30.982 euro exclusief accuhuur of 36.882 euro inclusief accuhuur. De bestelversie kost 20.490 euro (ex BTW) exclusief accuhuur of 24.793 inclusief accu's. Zoals gezegd  zijn er vele subsidies en voordeeltjes binnen te harken met beide auto's en uw dealer kan het u precies voorrekenen.

image/jpegimage/jpeg
  

| Disclaimer