Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan Juke


 

15-12-2010 - tekst + foto's Nile van Leeuwen 

De Nissan Juke is één van de opvallendste nieuwkomers van het afgelopen jaar. Het eigenwijze model vult het gat tussen de Note en de Qashqai en vormt een fris alternatief voor een traditionele hatchback.


Het compacte crossover-segment stijgt sterk in populariteit en Nissan zag ruimte voor een model dat tussen de Note en de Qashqai kon worden gepositioneerd. Alleen de crossover die het Japanse merk ontwikkelde, laat zich met niets vergelijken. Toen Nissan de eerste foto’s van de Juke publiceerde, werd meteen duidelijk dat de ontwerpers veel lef hebben getoond. Volgens de Japanse fabrikant is het design geïnspireerd op het uiterlijk van een rally-auto en een strandbuggy, gecombineerd met stijlelementen die we kennen van de 370Z en de al even eigenzinnige Cube. De bovenzijde van de carrosserie schetst het beeld van een sportauto met een hoge taille, lage ramen en een coupé-achtige daklijn. Het zijn echter vooral de voorzijde en de zeer uitgesproken wielkasten die de Juke een extraverte uitstraling geven.

Sportief rijgedrag
Over smaak valt niet te twisten. De Juke is dan ook een typisch voorbeeld van ‘hate it or love it’, maar waar geen discussie over mogelijk is, zijn de goede rijeigenschappen. Het blijkt al gauw dat Nissan de Juke een vleugje sportiviteit heeft meegegeven, want ondanks de ruime bodemvrijheid en dus een hoger zwaartepunt stuurt hij haarscherp. Elke beweging van het stuurwiel wordt direct naar het wegdek vertaald en een solide wegligging leidt de Juke vol vertrouwen door bochtige wegen. Ook de handbediende vijfbak schakelt lekker kort. De 117 pk sterke 1,6-liter benzinemotor in het vooronder van ons testexemplaar blinkt echter niet uit in sportiviteit, want die moet je aardig doortrappen om de vaart erin te houden. Deze turboloze krachtbron heeft elf tellen nodig om van 0-100 km/h te sprinten en bij een kleine 180 km/h is de koek op. In de praktijk verbruikt hij gemiddeld zo’n 7,0 l/100 km, wat overigens niet eens zo slecht is.

Interieur
De Nissan Juke is gebaseerd op het B-platform dat ook is gebruikt voor de Cube en de Note. Qua interieurruimte ligt hij op hetzelfde niveau, achterin is het niet bijzonder ruim, maar de hoge zitpositie ervaren we daarentegen als erg prettig. Nissan heeft er bovendien een fraaie, sportieve cockpit weten te creëren, met grappige gadgets zoals het centraal geplaatst bedienings- en informatiesysteem i-Con. Dit heeft een display voor het regelen van zowel de verwarming en de ventilatie als het rijgedrag via instellingen als Normal, Sport en Eco. In het display kan zelf een G-krachtmeter worden weergegeven. Ook het bedienen van het radio/cd/navigatiesysteem, alsmede het inpluggen en afspelen van een mp3-speler is een fluitje van een cent.

18.900 euro
Met de Juke heeft Nissan een fris alternatief voor een traditionele hatchback. Naast de voorwielaangedreven 1.6 is er tevens een 190 pk sterke variant die met vierwielaandrijving is te combineren. Voor de veelrijders is er bovendien een Juke 1.5 dCi. De prijzen beginnen bij 18.900 euro voor de 1.6 Visia en wie de meest omvangrijke en sportiefste 1.6 DIG-T All-mode Tekna kiest, betaalt minimaal 31.700 euro.

 

 


  

Nissan Juke 1.6 Eco Acenta 

 

Prijs

20.600 euro

 

Vermogen

117 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

158 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

6,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

138 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

11,1 sec

 

Topsnelheid

178 km/h

 

Bagageruimte

251 liter

 


| Disclaimer