Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan Juke Nismo


http://autogids.nl/userfiles/Image/Juke04.jpg

http://autogids.nl/userfiles/Image/Juke02.jpg

Brulkikker


De gewone Nissan Juke oogt weliswaar anders dan andere auto's, maar een paar jaar na zijn introductie in 2010 draait niemand zich meer verbaasd om bij het zien van zijn markante lijnen en kikkerogige koplampen. Kijk, en dat effect bereik je nou wel met de Nissan Juke Nismo, zeker als je het gaspedaal vloert.

De Nissan Juke Nismo is aangepakt door Nismo, het eigen tuningbedrijf van Nissan. Dat hebben ze zowel aan de buitenkant gedaan, als in het interieur als in de techniek. De 1.6 DIG-S heeft tien pk extra gekregen en komt daarmee op 200 pk. Het onderstel is wat stijver en stugger gemaakt, waardoor de auto beduidend minder inveert in bochten. De handgeschakelde zesbak heeft korte schakelwegen ('close ratio') waardoor je de versnellingen razendsnel inlegt. Het schakelen ondervindt nauwelijks weerstand en is uiterst precies. Het is op deze manier echt een plezier om te schakelen. De auto is ook leverbaar met CVT-automaat, maar ik kan me niet voorstellen dat die populair is in zo'n sportieve auto. De Juke Nismo is met die aanpassingen een snelle auto, maar zeker geen supersportwagen. Hij rijdt echter wel uiterst fijn. Dat heeft naast zijn sportiviteit alles te maken met het mooie interieur met bekleding in leer en alcantara op comfortabele sportstoelen, met het stuur dat is bekleed met alcantara en leer dat heerlijk aanvoelt. Verder heeft hij een mooie rode toerenteller, en bovenop het stuur zit een rood leren streepje dat de middenstand aangeeft. De bestuurder zit hoog boven het verkeer zoals dat nooit het geval is in een sportwagen.
De Juke Nismo heeft net als de gewone Juke drie keuzestanden voor normaal, sportief en eco, die je kiest op een schermpje middenop het dashboard dat ook de klimaatinstellingen weergeeft. Mooi hoor, maar ik blijf me verbazen over de G-meter. Deze geeft aan welke versnellende krachten ('G-krachten') inwerken op de auto. Als je namelijk kans ziet om dit schermpje af te lezen, rijd je niet hard genoeg om gevaar te lopen. Wat maakt het uit; het is een mooi metertje. Vergeet ik bijna het verbruik te noemen. Ik kwam op een gemiddelde uit van 1 op 10.
Accelereren van 0 naar 100 doet hij in 7,8 seconden. Dat is niet extreem maar levert wel een flinke dosis snelheidsbeleving op. Hij maakt daarbij geen rauwe geluiden, hooguit een lekker diepe brom. Omdat de auto voorwielaandrijving heeft, moet je wel enigszins beheerst het gaspedaal vloeren, zeker wanneer de voorwielen niet kaarsrecht naar voren wijzen.
Nee, het meeste effect bereikt de Juke Nismo door de aanpassingen in zijn toch al wat controversiële uiterlijk. De rode buitenspiegels, de grote achterklepspoiler, de rode accenten in de neus en op de flanken en de grote velgen geven hem een uiterst krachtig uiterlijk. Je ziet regelmatig mensen kijken en denken: 'Oh kijk, een Nissan Juke. Die kennen we nu wel zo langzamerhand' en vervolgens met een ruk van hun hoofd nog een keer kijken, zo van 'Oh, verrek, maar dit is wel een bijzondere Juke'. Grappig toch?
De Nissan Juke Nismo kost 34.070 euro en voor dat geld is alle genoemde uitrusting inbegrepen.

http://autogids.nl/userfiles/Image/Juke07.jpg
  

| Disclaimer