Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan Leaf


 

10-08-2011 - tekst Marleen van Merode, foto's Wim Kamerbeek + Nile van Leeuwen

Wij vroegen ons laatst bij AutoGids hardop af waarom wij eigenlijk nog nooit een week lang een elektrische auto hebben getest. En toen kwam het argument ‘te kleine actieradius’ voorbij. O ja. Gelukkig was daar de Nissan Leaf Tour, waar iedereen de kans kreeg om een half uur in de Nissan Leaf te sturen. Op naar Delft!

Nog maar net op afrit 9 van de A13 zien we ze al keurig opgesteld staan, een stuk of zes lichtblauwe Nissans Leaf die prima afsteken bij het donkerblauw en het knalgeel van de nabijgelegen IKEA-vestiging. In het midden van de parkeerplaats is een Leaf vanbinnen en -buiten uitgebreid te voelen en te bekijken en in een grote tent kunnen bezoekers een expositie en een 3D-film over de techniek bekijken. Maar wij willen de Leaf natuurlijk eerst erváren. Na wat papierwerk te hebben ondertekend (‘ik ben verantwoordelijk voor alle boetes en deuken die ik met de Nissan Leaf veroorzaak’) zijn wij ready for take off. Zo druk als een klein kind in een snoepjeswinkel wij nog buiten de auto zijn, zo mak als een lammetje worden wij binnen. De voorstoelen en de achterbank zitten heerlijk zacht en het crèmekleurige stuur plus dito bekleding stralen haast iets sereens uit. En dan heerst er ook nog een oorverdovende stilte, omdat de radio uitstaat… Student Bart, onze tekst- en uitleggever voor het komende half uur, haalt ons als een Rasti Rostelli terug naar het nu. “Heb je wel eens met een automaat gereden? Vergeet dat je een linkervoet hebt, het knopje in de D van drive zetten en gas geven.” En weg zijn we.

Makkelijk
Als je achter het stuur zit en recht voor je naar het dashboard koekeloert, is er één ding dat goed in het oog springt: de snelheidsmeter. Iemand met een sterkte van -8 zou de cijfers zonder bril/lenzen nog kunnen zien, en dat is maar goed ook. Met de Nissan Leaf rijd je vanwege de stilte en de afwezigheid van een versnellingsbak namelijk zo harder dan toegestaan, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Na de rotonde te hebben genomen – hij stuurt niet heel direct – schieten we een stukje snelweg op. Over de acceleratie hebben we echter niets te mopperen, de Leaf is gewoon rap. In hartje Delft maken we tijdens het achteruitrijden kennis met de parkeercamera en deze illustreert, naast de automaat, de makkelijkheidsgraad van deze auto. Een kind kan de was doen. Het LCD-scherm dat met bijna twintig knopjes is omringd, ziet er misschien ingewikkeld uit maar is het allesbehalve. In een handomdraai is er zelfs op te zien waar we de dichtstbijzijnde laadpaal vinden. Student Bart navigeert ons erheen en bij een tankstation in Delfgauw treffen we een collega Leaf-rijder (niet uit de testpool). De beste man heeft er net een rit vanuit Amsterdam opzitten en laadt zijn Leaf een kwartiertje op, zodat de accu voor tachtig procent vol is. We kunnen u alle besproken ditjes en datjes besparen; deze Leaf-rijder is bijzonder tevreden over zijn elektrische bolide. En wij kunnen, helaas slechts na een half uurtje sturen, niets anders concluderen. Een weeklange test met de Leaf zit dus zeker in het vat. Kunnen we meteen die actieradius eens goed aan de tand voelen!

 

 

 

 


  

Nissan Leaf

 

Prijs

34.990 euro

 

Vermogen

109 pk

 

Koppel

280 Nm

 

Transmissie

Traploze automaat

 

Gemiddeld verbruik

0,0 l/100 km

 

CO2-uitstoot

0 g/km

 

Energielabel

A

 

Bijtelling

0%

 

0-100 km/h

11,9 sec

 

Topsnelheid

144 km/h

 

Bagageruimte

330 liter

 


| Disclaimer