Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Nissan X-trail


image/jpeg

Veelzijdig


Ja, hoe zit dat eigenlijk? De Nissan X-Trail was toch een stoere SUV, al dan niet met vierwielaandrijving. Hij leek nauwelijks op de Qashqai. Nu zijn de nieuwe Qashqai en de nieuwe X-Trail als het ware naar elkaar toegegroeid. Waar de Qashqai voorheen ook leverbaar was als zevenzitter (“Qashqai+2”), is die functie nu overgenomen door de X-Trail, die optioneel leverbaar is met een extra derde zitrij. Qua uiterlijk lijken de twee auto's redelijk veel op elkaar, al is de X-Trail een flinke maat groter. De fraaie neus lijkt sprekend op die van de Qashqai. Hij rijdt wel substantieel anders dan de Qashqai, merken we al na een paar kilometer. De Qashqai heeft een lagere zit en rijdt bijna als een personenauto. De X-Trail zit veel hoger en de chauffeur moet harder werken om hem in het rechte spoor te houden. Dat is eigen aan een hoge auto, en zeker aan terreinvoertuigen. De 4WD wordt bediend met een draaiknop op de middenconsole. Eigenlijk hoef je nooit aan die knop te zitten, want de dubbele aandrijving schakelt vanzelf bij als de wielen grip dreigen te verliezen. Je kunt de knop op permanente vierwielaandrijving zetten als je in zwaar terrein zit of moet manoeuvreren met een zware aanhanger, en je kunt de dubbele aandrijving uitschakelen wanneer je daar behoefte aan hebt. Overigens kan ik me nauwelijks een situatie voorstellen waarin je geen dubbele aandrijving voor de zekerheid achter de hand wilt hebben, behalve wanneer je deelneemt aan een slipcursus of zo.

Nissan levert de X-Trail alleen met een viercilinder 1.6-dieselmotor, die goed is voor 130 pk en 320 Nm. Dat lijkt weinig voor mensen van de oude stempel die gewend zijn aan kolossale zescilinders in dit type voertuig, maar het gezegd: Nissan heeft een prima motor uitgekozen voor de X-Trail. Hij is zuinig (wij reden rond de 1 op 15), maar ook snel genoeg.
Deze X-Trail is uitgerust met Around View Monitor. Dat betekent dat er aan de onderkant van de buitenspiegels plus aan de voor- en achterkant een groothoekcamera zit. Op vernuftige wijze worden de beelden van die camera's samengevoegd tot een beeld waarbij het lijkt of er een camera op vijf meter boven de auto met je meezweeft. Het is echt heel knap hoe Nissan dit gemaakt heeft. Het is ook veilig, want met zo'n grote en ietwat onoverzichtelijke auto als de X-Trail wil je graag weten wat er zich rondom je auto afspeelt. De auto waarschuwt als er bewegende dingen (fietsers, kinderen, huisdieren) rondom de auto zijn.
Nissan heeft de auto uitgerust met alle mogelijke comfort- en veiligheidsverhogende uitrusting. Het enige wat wij missen is actieve cruisecontrol. Dat is een systeem dat automatisch afstand bewaart  en reuzehandig is in dicht verkeer. De achterklep is elektrisch bediend. Dat is handig als je je handen vol hebt, maar het werkt vrij langzaam. Ook als je de klep met de hand bedient, duurt het lang voor hij open of dicht is.

De achterbank is verschuifbaar. Dat betekent dat je in de vijfpersoonversie kunt kiezen voor meer beenruimte of meer bagageruimte. In de zevenpersoonversie kun je op deze manier de beenruimte verdelen tussen de tweede en de derde zitrij. De ruimte op de derde zitrij is beperkt, zoals eigenlijk in alle MPV's met een uitklapbare derde rij stoelen. Kinderen kunnen er prima zitten, maar voor zeven volwassenen houdt het niet over.

Om een lang verhaal kort te maken: de nieuwe Nissan X-Trail is een veelzijdige auto met heel veel comfort. Hij rijdt heerlijk vanwege de hoge zitpositie en de uitstekende motorkeuze. Nissan pakt flink uit met veiligheidsmaatregelen. Voor een prijs vanaf 48.400 euro (Visia vanaf 36.900 euro) heb je heel veel auto.

image/jpeg
  

| Disclaimer