Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Ampera - Gaan voor maximaal elektrisch



De vijfdeurs hatchback werd in Amerika ontwikkeld en is op wat details na gelijk aan de Chevrolet Volt. Het duo heeft aan de vooravond van de autosalon van Genève de Europese Auto van het Jaar-titel verworven en krijgt nu de volle aandacht. Volledig verdiend overigens, want General Motors laat met dit nieuwe voertuigconcept zien dat milieuvriendelijk elektrisch rijden mogelijk is zonder in de middle of nowhere te stranden omdat de accu’s net niet voldoende opgeladen waren.


Geruisloos

De Opel Ampera heeft een zogenaamde range extender. Zo wordt de compacte 1,4 liter benzinemotor genoemd die op z’n vertrouwde plek onder de motorkap ligt. Het batterijpakket ligt zo laag mogelijk op de bodemplaat en heeft de vorm van een grote T. Zolang er stroom in de batterij zit, rijdt de Ampera volledig elektrisch. Dat gebeurt geruisloos en uiterst plezierig. Een vermogen van 150 pk is immers fors, maar we raken nog meer overtuigd door het koppel van 370 Nm. Die trekkracht is meteen bij wegrijden voor handen. Accelereren doet de Opel als de beste en in 9,0 seconden wijst de tellernaald de 100 km/u al aan. Verder heeft de auto een topsnelheid van 161 km/u. Omdat we al wat meer ervaring hebben met elektrisch rijden zien we op het futuristische instrumentenpaneel de te rijden kilometers teruglopen en als er maar een paar over zijn, slaat de schrik toe. De motor zal toch wel aan slaan? Maar geen paniek, de motor slaat keurig aan en dat is vooral te zien aan de wijzigingen op het dashboard. Daar wordt vanaf dat moment niet meer de stroomvoorraad, maar de inhoud van de benzinetank aangegeven.
De motor is louter en alleen bedoeld om stroom op te wekken die direct door de elektromotor voor de aandrijving wordt afgenomen. Afhankelijk van de manier van accelereren en de gereden snelheid varieert het toerental en is de viercilinder wel of niet hoorbaar. Bij afremmen of gas los, wordt energie terug gewonnen en die wordt keurig in de batterij opgeslagen. Dat is grappig genoeg merkbaar als je van de snelweg komt en bij het optrekken onderaan de afslag de elektromotor het voor de eerste paar honderd meter weer overneemt. De techniek werkt zonder dat de bestuurder er omkijken naar heeft.

Emissieloos
Het opladen van de batterij gebeurt thuis op het werk aan het stopcontact of laadpunt. In een aantal uren is de stroomvoorraad weer op niveau en kan er afhankelijk van de omstandigheden tussen de 40 en 80 km volledig elektrisch en emissieloos worden gereden. Wie veelvuldig tussendoor kan opladen, zou in theorie altijd elektrisch met de Ampera kunnen rijden. Wie nooit oplaadt, rijdt altijd op benzine. Daarom is het moeilijk om het gemiddelde brandstofverbruik van de Opel Ampera te meten. Wel kunnen we inmiddels uit ervaring stellen dat wie louter op benzine rijdt op 1 op 13,5 uitkomt en dan zijn er beslist alternatieven die gunstiger uit de bus komen. Wie per tank een keer of vier met volle accu wegrijdt, komt makkelijk op 1 op 25 uit of nog beter. Dat maakt de Ampera meteen ongeschikt voor de veelrijder die beslist zal worden gelokt door onder meer nul procent bijtelling.
Wat wegligging betreft is alles bij de Ampera op orde. Door het lage zwaartepunt kan een bocht behoorlijk hard worden aangesneden. Ook de besturing kan het prima aan. Tegelijk is het bij iedere verkeersdrempel oppassen, omdat de neus zo laag hangt en constant over het wegdek schuurt.

Vierzitter
Het ontwerp van de Ampera is opvallend en wordt doorgaans aardig gevonden. De auto heeft vrij lage zijruiten, die optisch worden vergroot door een brede, zwarte rand langs de onderkant. Via de grote achterklep is de bagageruimte prima toegankelijk, maar het volume is met 301 liter ronduit bescheiden. De Ampera is een vierzitter met ook twee stoelen achterin. Die bieden een ruimte van een middenklasser en de rugleuning kan worden neergeklapt. Het dashboard ziet er futuristisch uit door de twee beeldschermen waarop alle functies worden getoond. Ook klinken er spaceship-achtige geluiden bij het indrukken van bepaalde knoppen. Maar dat sluit wel aan bij het technisch concept van de auto. Wie een sport wil maken van het zo zuinig mogelijk rijden, zal aan de Ampera veel plezier beleven.
Opel levert de Ampera in één zeer complete uitrustingsvariant voor 44.500 euro en dat is een prijs zonder BPM. Ook is de auto vrijgesteld van wegenbelasting en bijtelling.
  

| Disclaimer