Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Astra


image/jpegRijk aan elektronica


"Welkom bij Opel Onstar, waar kan ik u mee van dienst zijn", zo begint de eerste testrit met de nieuwe generatie Opel Astra. Onstar is Opel's eigen servicedesk die à la minute vanuit de auto in de eigen taal te benaderen is. Met het op afstand ingestelde reisdoel start het eerste traject.

Opel had tientallen jaren de hoogste positie op de Nederlandse markt en wist ook in andere landen aardig mee te komen. Die rol wil het merk graag weer spelen. Dat betekent dat op de schouders van de nieuwe Astra het juk van presteren drukt. De auto is grappig genoeg iets korter en lager, maar biedt minimaal dezelfde binnenruimte.

Lichter
De uitstraling is helemaal nieuw. Opel houdt de neus laag en breed en verkrijgt hetzelfde effect aan de achterkant met onder meer brede lichtunits. De sterke belijning op de flanken speel een belangrijke rol en door er wat chroom aan toe te voegen neemt het gevoel van volwassenheid toe. In het ontwerp haalt Opel een geintje uit. De achterruit en de achterste zijruiten worden door een zwart paneel met elkaar verbonden.
Opel is bij de ontwikkeling uitgegaan van een basis die maar liefst 200 kg lichter is dan voorheen. Daarvan komt een groot deel voor rekening van de carrosserie (77 kg) en het onderstel (50 kg). Deze lichtvoetigheid heeft een positieve invloed op het weggedrag. Maar de belangrijkste reden is dat de auto hierdoor ook zuiniger wordt en er zelfs kleinere motoren kunnen worden gebruikt.
Aan de basis maakt de 1.0 liter driecilinder met turbo meteen indruk. Een lekker vlot machientje dat nauwelijks van zich laat horen. Met 105 pk levert de motor voldoende prestaties. Opmerkelijk overigens dat waar deze krachtbron in de Corsa een zesbak heeft, in de Astra wordt volstaan met een versnelling minder. Vanwege een CO2-uitstoot van 96 g/km voldoet deze Astra volgend jaar aan de norm voor 21 procent bijtelling.

Fluisterdiesel
De tweede trede in het motorenprogramma wordt bezet door de nieuwe 1.4 liter turbo. Feitelijk de 1.0 liter met een cilinder extra. Deze krachtbron komt aan een prima 150 pk en een koppel van 245 Nm. Dat belooft het nodige, maar toch weet deze viercilinder de driecilinder gevoelsmatig niet te overtreffen. Voorlopig is de 200 pk sterke 1.6 liter de krachtigste motor. Verder zet Opel in op diesels. De 1.6 liter is verkrijgbaar met 95, 110 en 136 pk. Al deze versies blijven onder de 99 g/km aan CO2-uitstoot en dat betekent in 2016 een bijtelling van 21 procent. Opel praat over een fluisterdiesel, maar in de praktijk is de Astra niet stiller dan een gemiddelde concurrent.
Het interieur is strak ingericht en loopt over van de moderne voorzieningen. Zoals bij veel merken dringt ook Opel het aantal bedieningsknoppen fors terug, omdat heel veel functies vanaf het aanraakscherm worden ingeschakeld. Afhankelijk van het uitrustingsniveau of de opties beschikt de auto onder meer over een camera. Die houdt de afstand tot de voorganger in de gaten en geeft indien nodig een signaal tot ingrijpen. Ook ‘lane assist’ maakt er gebruik van. Dat systeem geeft zelfs kleine stuurcorrecties als men neigt de lijnen op de weg te passeren zonder richting aan te geven. En natuurlijk leest de camera ook de verkeersborden.

image/jpeg

Grootlicht
Bijzonder is de nieuwe Intellilux Matrix verlichting. Het grootlicht bestaat aan beide kanten uit vijf leds. Die worden automatisch aangestuurd. Nadert een tegenligger dan gaan precies die leds uit die voor verblinding kunnen zorgen. Het deel dat in de berm schijnt blijft gewoon aan. Het systeem werkt verbluffend goed.
Eind oktober staat de nieuwe Opel Astra in de showroom vanaf 19.995 euro.

image/jpeg
  

| Disclaimer