Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Astra Sports Tourer


 

01-04-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Ga maar eens na. Welke auto is écht niet uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken? Juist, de Opel Astra Stationwagon. Je ziet ze werkelijk overal, van welk bouwjaar dan ook. Het verkoopfeest is al twintig jaar aan de gang en het einde is nog lang niet in zicht, want nu is er een nieuwe.

 

De populariteit van de Astra Stationwagon komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen. Praktische, representatieve pakezels met een gedegen kwaliteit en een aantrekkelijk prijskaartje vallen goed in de smaak bij het Nederlandse publiek en de Astra Stationwagon is bij uitstek een model dat aan die eigenschappen voldoet. We verwachten dan ook dat de nieuwste generatie binnen een mum van tijd in groten getale op de weg te zien is. Toch is de nieuweling niet zomaar een evolutie van het vorige model. Sterker nog, er zijn juist grote verschillen. Te beginnen met het feit dat de term Stationwagon is verdwenen en de ruimste Astra nu als Sports Tourer door het leven gaat. De Astra moet namelijk, net als de Insignia, een zekere mate van lifestyle uitstralen en vierkante stationwagens die louter dienen om bakken met bagage te vervoeren, zijn niet meer van deze tijd.

 

Elegant ontwerp
Geheel in lijn met de nieuwe benaming heeft de designafdeling van Opel alles uit de kast getrokken om vooral een aansprekende vormgeving te creëren. En dat is zondermeer gelukt. Zet de Astra Sports Tourer naast concurrenten als de Volkswagen Golf Variant en Ford Focus Wagon en hij is overduidelijk de fraaiste van de drie. Dat de Sports Tourer met neergeklapte achterbank echter veertig liter minder inhoud biedt ten opzichte van zijn voorganger, nam Opel voor lief. En terecht. Want zodra we de achterklep openen, zien we nog steeds een echoput waar minimaal 500 liter in kan worden opgeborgen en daarmee komt niemand iets tekort.

 

Kwaliteit
De zelfverzekerdheid die de Opel Astra Sports Tourer vanbuiten uitstraalt, vinden we ook binnenin. Het complete dashboard is tot in de puntjes afgewerkt en vormt een zeer degelijk geheel. Vanuit een uitstekende zitpositie is het instrumentenpaneel kinderlijk eenvoudig te bedienen, al vergen de vele bedieningsknoppen enige gewenning. Net als de kwaliteit van de gebruikte materialen is klaarblijkelijk niet bespaard op luxueuze voorzieningen. Naast het zogenoemde Opel Eye met koplampen die haarfijn de bewegingen van het stuurwiel volgen, wordt de bestuurder geholpen door zaken als grootlichtassistent, verkeersbordherkenning en rijstrookassistent. Een gescheiden climate control, een gebruiksvriendelijk navigatiesysteem en zelfs een verwarmbaar stuurwiel zijn eveneens comfortverhogende voorbeelden die Opel zonder exorbitante meerprijzen aanbiedt.

Turbo
Nadat we het in- en exterieur met een dikke plus hebben afgevinkt, is het tijd om een lekker potje te sturen. Wij kregen een 140 pk sterke 1.4 Turbo mee en om de hele wereld te laten zien dat er een krachtige, turbogeblazen krachtbron in het vooronder ligt, staat het woordje Turbo pontificaal op de achterklep. Tijdens het accelereren is echter te merken dat hij niet zo explosief reageert als hij op papier doet vermoeden. De motor voelt geknepen en je moet het gaspedaal flink intrappen om de vaart erin te krijgen. En dat gaat weer ten koste van een gunstig brandstofverbruik (gemiddeld zo’n 7,8 l/100 km). Ook in de Sport-stand, waarbij tevens de dashboardverlichting felrood opkleurt, is van een sportief rijgedrag nauwelijks sprake. Of de gemiddelde Astra-koper daar van wakker ligt, is echter te betwijfelen. Verder stuurt hij namelijk uitstekend, de remmen zijn prima op hun taak berekend en het onderstel is keurig uitgebalanceerd. De Astra Sports Tourer heeft dan ook een strakke wegligging, maar blijft te allen tijde heerlijk comfortabel.

Uiteindelijk is er maar één conclusie die we kunnen trekken. De nieuwe Opel Astra Sports Tourer heeft de potentie om een van de bestverkochte stationwagens in Europa te worden. Gewoonweg omdat het design, de kwaliteit en het uitrustingsniveau een steengoede indruk achterlaten. En dat allemaal voor een prijs die begint bij 20.095 euro, terwijl de duurste, meest uitgebreide versie nog geen 35 mille kost.


 

 


  

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

 

Prijs

26.095 euro

 

Vermogen

140 pk bij 4.900 t/min

 

Koppel

200 Nm bij 1.850 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde zesbak

 

Gemiddeld verbruik

6,4 l/100 km

 

CO2-uitstoot

149 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

25%

 

0-100 km/h

10,5 sec

 

Topsnelheid

200 km/h

 

Bagageruimte

500 liter

 


| Disclaimer