Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Corsa 1.4 Cosmo


 

27-07-2011 - tekst + foto's Nile van Leeuwen

Opel mikt met de Corsa op een relatief jonge doelgroep. Dat zien we in diverse reclame-uitingen, sinds het model is voorzien van een nieuwe snoet oogt hij erg jeugdig en er staan opties op de prijslijst die perfect aansluiten op de wensen van de huidige iPhone-generatie. Van de riant uitgeruste Corsa die wij tot onze beschikking kregen, wilden we dan ook slechts één ding weten: hoe zit het met zijn funfactor?

 

Stel je eens voor. Het is weekend, het zonnetje schijnt en je loopt lekker nonchalant naar je auto om even een rondje te gaan rijden. Bliep bliep, deur open, instappen, iPod aansluiten, heerlijk muziekje uit je speakers, dakraampje open, zonnebril op en weg ben je. Oh ja, en de auto waarin je wegrijdt, ziet er natuurlijk blits uit. Wellicht klinkt deze opsomming wat overdreven, maar zo werkt het wel. Voor velen tenminste. Opel weet dat ook en de Corsa is een model om perfect op die behoeften in te spelen. Vooral het exemplaar waar wij mee reden, heeft alles om er keer op keer met een brede grijns in weg te rijden.

 

Opties
Als basis dient een driedeurs 1.4 Cosmo die voor 17.095 euro op de prijslijst staat en redelijk compleet is uitgevoerd. Natuurlijk wil je dat Touch & Connect multimediasysteem met touchscreen, navigatie, Bluetooth, usb, stuurwielbediening en ga zo maar door. In combinatie met een Cosmo-uitvoering kost dit systeem slechts 395 euro en dus kun je het niet laten liggen. Vervolgens voegen we er een Sport & Style-pakket aan toe. Voor een luttele 500 euro heb je een set lichtmetalen wielen in de maat 215/45 R17, een verlaagd sportonderstel en variabele stuurbekrachtiging. Wat iets meer kost, maar de uitstraling van de Corsa zeker ten goede komt, is het OPC Line Pack. Voor 1.100 euro worden zijskirts, een voor- en achterspoilerlip, een OPC-uitlaatsierstuk en een dakspoiler gemonteerd. Nu ziet de Corsa er echt gaaf uit. Als finishing touch hebben we nog donker getint glas (250 euro), een stijlvolle metallic lakkleur (445 euro) en natuurlijk een elektrisch bedienbaar zonnedak (1.095 euro). Het resultaat: voor grofweg 21.000 euro rijd je in een opvallend sportieve, overcomplete Corsa waar je vrienden jaloers van worden.

 

100 pk
Dat deze Corsa rolt op brede, platte banden in combinatie met een verlaagd onderstel, is duidelijk merkbaar. Je voelt dat de voorwielen zich in het asfalt vastbijten, hij helt nauwelijks over en in sommige gevallen hebben de wielen zelfs zoveel grip, dat het stuurwiel met moeite naar de middenstand draait. Sportieve rijeigenschappen zijn dan ook volop aanwezig. De 1,4-liter benzinemotor met een vermogen van 100 pk trekt niet de klinkers uit de straat, maar presteert in de Corsa gewoon prima. Bovendien zorgt het geringe brandstofverbruik ervoor dat je niet om de haverklap bij het tankstation staat.

 

Degelijk
Aan de degelijkheid van de Opel Corsa hoeven we niet te twijfelen, want dat zit wel snor. Alles wat je aanraakt, voelt goed, hij is keurig afgewerkt en er bestaat geen misverstand over het feit dat de Corsa in de afgelopen jaren een enorm volwassen auto is geworden. Bovendien klinkt het audiosysteem supergoed, zonder dat de deurpanelen aan alle kanten kraken en dat zegt ook iets over de kwaliteit. Verder voelt de cockpit vanuit de voorste twee stoelen opvallend ruim en overzichtelijk. Achterin is het logischerwijs een stuk krapper, maar acceptabel en de kofferbak is groot genoeg voor de wekelijkse boodschappen inclusief een krat bier. Voor de dagelijkse gang van zaken kom je in de Corsa dus niets tekort. En ook daarvoor verdient hij een compliment.


 

 

 

 

 

 


  

Opel Corsa 1.4 Cosmo

  

Prijs

17.095 euro

 

Vermogen

100 pk bij 6.000 t/min

 

Koppel

130 Nm bij 4.000 t/min

 

Transmissie

Handgeschakelde vijfbak

 

Gemiddeld verbruik

5,7 l/100 km

 

CO2-uitstoot

134 g/km

 

Energielabel

B

 

Bijtelling

20%

 

0-100 km/h

11,9 sec

 

Topsnelheid

180 km/h

 

Bagageruimte

285 liter

 


| Disclaimer