Onze occasiontoppers


image/jpeg
 
image/jpeg

image/jpeg

Opel Karl Edition


image/jpeg

 

Kleintje die groot wil zijn


Ondanks de beschikbaarheid van de Agila heeft Opel nooit een grote rol gespeeld onder de kleinste auto's op de Europese markt. Met de Karl wordt dat anders. Sterker nog, qua voorzieningen probeert het model te wedijveren met de grote auto's van het merk.

Waar de Agila twee keer ontstond uit samenwerking met Suzuki, blijft Opel met de Karl in de eigen gelederen. De nieuwe, kleine vijfdeurs komt namelijk uit een directe samenwerking met Chevrolet. Dat van origine Amerikaanse merk mag dan op de Europese markt niet meer verkocht worden, de bekende types lopen nog steeds op vele plaatsen in de wereld van de band. Met een Chevrolet-badge is deze compacte auto de opvolger van de Chevrolet Spark.

Vrolijke kleuren
Opel heeft duidelijk inspraak gehad bij de vormgeving. Sterker nog, het volledige front en de achterzijde zijn specifiek van vormgeving, terwijl ook de belijning op de flanken door Opel zo is getekend. Er is dus beslist geen sprake van simpele badge-engineering. Sterker nog het grootste deel van het plaatwerk is eigen aan de Karl. Door de vorm van de koplampen en grille alsmede de opstelling van mistlampen onderin de bumper sluit de Karl goed in het programma aan. Met meegespoten spiegels en portiergrepen ziet de Karl er al erg compleet uit en dat wordt in deze versie nog eens uitgebreid met de lichtmetalen wielen in maar liefst 15 inch en het glazen schuifdak. Gelukkig levert Opel naast deze grijze tint ook vrolijkere kleuren die het kleintje beslist goed staan en een beetje opvrolijken.

image/jpeg

Achterbank

Een eerste blik in het interieur leert dat de ontwerpers ook daar hun best gedaan hebben om een harmonieus geheel neer te zetten. Zwarte en grijze panelen wisselen elkaar af en hier en daar zorgen accenten in glanzend zwart en metaalkleur voor extra contrast. De portieren worden keurig tot bovenaan bekleed, maar dan wel met een harde kunststof. Dat is niet ongebruikelijk in dit marktsegment.
Met de Karl zet Opel net niet de ruimste auto onder de kleintjes neer, maar qua been- en hoofdruimte kunnen de meeste concurrenten recht in de ogen worden gekeken. Met niet te grote voorpassagiers vinden twee volwassenen op de achterbank nog de nodige ruimte. Achter de bank bevindt zich een bagageruimte met minimaal een inhoud van 206 liter. Niet gigantisch, maar zeker toereikend. Het neerklappen van de achterbank vergroot de mogelijkheden tot 1.013 liter en dat is meer dan voldoende voor de wekelijkse grote boodschappen. Voor maximale flexibiliteit kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt.

Wegrijden
Onder de korte motorkap huist een nieuwe 1.0 liter driecilinder, die overigens ook de enige motorische optie in de Karl is. De krachtbron stamt uit dezelfde familie als de 1.0 liter turbo uit de Adam en Corsa. De motor levert een keurige 75 pk en een koppel van 96 Nm. Dat deze waardes bij behoorlijk hoge toerentallen worden bereikt, belet de auto niet vanaf wegrijden redelijk overtuigend te presteren. Zo wordt de 100 km/u in 13,9 seconden behaald en zet de Karl een topsnelheid neer van 170 km/u. De auto beschikt over een handgeschakelde vijfbak en in dit geval nog geen start/stop. Dat laatste behoort wel tot de mogelijkheden. Het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk van 1 op 17 wijkt zo'n 25 procent af van het verbruik uit de Europese meetcyclus. Het onderstel is goed op zijn taken berekend, zelfs op de Duitse autobaan staat de Opel zijn mannetje.

Het programma is eenvoudig van opbouw. Eén motor en drie uitrustingsvarianten vanaf 10.595 euro en 11.745 euro voor de Edition.

image/jpeg


  

| Disclaimer